Joe Bisdin
En PDF version er på http://2001.a-false-flag-odyssey.com/2001.a-false-flag-odyssey.pdf
Denne artikel stykker sammen symboler bevidst forankret i den film at vise, at monolit er virkelig filmen skærmen roteres 90 grader. Denne indsigt er gateway til at forstå, hvad der kan Kubricks sidste punkt i filmen: Vores opfattelse af væsentlig virkelige verden begivenheder (f.eks månens monolit opdagelse) er ofte gange falsk flag operationer udført af små grupper af mennesker, som metaforisk projektion deres billede af sandheden på filmen skærme af vores sind for at kontrollere og manipulere den brede befolkning.
Dave Bowman's odyssé til oplysning om den sande konspiratoriske opgavens art og de nationale konkurrencemyndigheder er repræsenteret ved stargate rejsen, renæssance værelse, og en genfødsel, hvor han ser på verden med nye øjne.
Mange læsere og især lang tid fans af 2001 vil uden tvivl give udtryk for skepsis over denne fortolkning er sammenfattet i ovenstående abstrakt. En nøgle til forståelse denne fortolkning er, at det er et resultat af at forbinde prikker under firmanavnet af symbolik, Kubrick bruger i alle hans film begynder med 2001, Og muligvis endnu tidligere. Den læser, der er på udkig efter et enkelt stykke ubestridelige beviser for, at denne fortolkning var i virkeligheden bevidst vævet ind i filmen, vil ikke finde den. I stedet Kubrick forsyner os med en samling af stykker til et puslespil, at vi er overladt til at stykke sammen selv. Som man ser dybere ind i dette og andre film af ham, finder man en tydelig og sammenhængende metode og stil for kommunikation via symbolik, der klart bevidst.
Denne artikel vil blive fremlagt i to passerer. Først en hurtig forhåndsvisning af højdepunkterne, der præsenteres i afsnit2, Efterfulgt af en større detaljer i afsnit3.
De grundlæggende indsigt i at frigøre 2001'S forstand er at gøre følgende 3 symbolske foreninger, efterfulgt af en transitive fradrag i en dyb erklæring om vores verden:
Under Dawn of Man, var leopard øverst på den hierarkiske pyramide af magt. Bemærk glødende øjne leopard i begge scener, hvor dyret synes, figur1. Dette er et symbol på grundlæggende betydning, at vi ser flere gange i løbet af filmen:
Den gruppe af primater, der opdager, hvordan man bruger ben som våben dræber både leopard (bevis for, at dette skal forelægges) samt et medlem af den svagere klanen, og dermed beslaglægge spids af den sociale pyramide af primater. Det er det punkt, hvor våben er kastet op i luften og Aeons af dominans og kontrol forbi på en brøkdel af et sekund. Historien har været lidt mere end grupper af mennesker dominerer andre grupper til styring af vand, jord, mennesker, olie og andre ressourcer, så i form af dokumentation historie magt og kontrol, meget lidt af betydning skete i snit fra knoglerne til den kredsende satellit.
Spinding ben er tilbage i form af en pen i lommen af Heywood Floyd. Brug af vold med en knogle erstattes ved brug af propaganda symboliseret ved en pen som det foretrukne middel til politisk kontrol. Vi vil se yderligere dokumentation for, at Heywood og hans inderkreds er moderne arvtagere til toppen af pyramiden, som knoglen-svingende primater millioner af år tidligere.
I den 12-medlem orientering om Clavius månen base, hvor Heywood Floyd giver en tale, Figur2, Alle fire vægge er selvlysende hvide og flankeret på hver side af mørke gardiner. Når Heywood står i front, er hans underkrop skjult bag en lignende hvid podium. Put sammen, hvilket gør det til at ligne Heywood selv er et tegn projiceres en film skærm, mens han giver sin tale - symboliserer, at alt dette er et show.
Når 6-besætningsmedlemmer gå ned i månen udgravningen, hvor monolit er, at vi igen se elementer fra en symbolsk biograf. Nedstigende rampe ligner teater gulve der tilbagegang nedad til skærmen. Når Heywood første begynder at gå rundt i skiven / skærm, filmen starter som en enkelt cirkulær lyser på afstand - en repræsentation af filmen projektor - i figur3. Den øje-formede fordybninger, der dækker væggene af udgravningen repræsenterer øjne publikum, for hvem filmen er beregnet til at blive set af. Kameraet mand er den samme fotograf fra Heywood tale. Dokumentation og tolkning vil blive givet senere.
Der er en række scener i 2001 hvor skud vises som sit spejlbillede. Et par eksempler er nogle af de første skud i Discovery One som Frank er jogging omkring centrifuge, og i begge scener med Dave og Frank flydende ud til Discovery radar med henblik på at servicere AE-35 enhed. Flere detaljer og beviser er fremlagt senere, men spørgsmålet er, hvad betyder dette?
Denne symbolik har at gøre med den 2-dimensionelle karakter af filmen skærmen, og tanken om, at dem, der køber ind i bedrag, der er fodret med dem lever i og er begrænset til en 2-dimensional verden. Pokkers filmen over i sin spejlbillede viser 2-dimensionelle karakter af situationen, hvilket gør tegn "uvidenhed om den virkelige historie gennemsigtig for dem, der bor i den 3-dimensionelle verden, der kender sandheden. Den flerfarvede stargate scene i det sidste kapitel er Dave Bowman's symbolsk udvandring fra 2-dimensionale verden HAL og hans despotiske skabere. Faktisk Dave's odyssé ud fra 2-dimensionale verden af løgne er betydningen af en af de vigtigste markedsføring plakater af 2001 hvor en rumfartøjer udbryder vinkelret fra en 2-dimensional film-screen-formet dør; figur4.
En måde at sikre sig, at monolit opdagelse på månen er iscenesat snarere end at være en ægte fremmed artefakt opdagelse er ved vejning alternative fortolkninger mod hinanden. Mere specifikt, for at se filmen fra hver af de følgende to fortolkninger:
Heywood: Åh ved den måde, jeg ønskede at sige til jer begge jeg tror, du har gjort et fantastisk stykke arbejde. Jeg sætter pris på den måde, du har håndteret denne ting.Lyder det som de diskuterer, hvad der kan være den mest betydningsfulde opdagelse i videnskabens historie, eller arbejde som sædvanligt? Bill følger ved at spørge: "Du set disse endnu?" Fotografier af den påståede monolit opdagelse er gennemgik derefter, mens de gnaske på sandwiches. Hvis dette er en reel opdagelse, ikke det synes lidt usædvanligt, at Heywood, ville formanden for NCA, blive præsenteret med en sådan fundamentalt vigtigt materiale i denne afslappede omgivelser som en eftertanke, snarere end at have fået forelagt de fotografier tidligere? Gør det mere mening at Bill og Ralph præsenterer en ægte milepæl videnskabelige opdagelser til Heywood, eller at de øvede deres historie linjer om, hvordan dette konstruerede opdagelse blev gjort?
Ralph: Nå, den måde vi ser på det, er det vores opgave at gøre dette den måde du ønsker det gjort, og vi er kun alt for glade for at være i stand til at tvinge.
Scenen slutter med Heywood's kommentar, "Nå, jeg må sige, har du fyre helt sikkert komme op med noget." Latter følger.
HAL let fastholder kontrollen med Frank Poole gennem bedrag, eksemplificeret ved den falske skakmat at HAL bruger til at narre Frank ind tidligt fratræder skakspil. Fra HAL's synspunkt er Frank en mus løb rundt i et hjul af propaganda, som Frank skygge-kasser en fjende, at han hverken kan se eller røre. Denne idé tager en bogstavelig form i hjulformet centrifuge, at Frank løbe-rundt i som HAL lydløst bemærket.
Når HAL forsøger at holde styr på Dave Bowman's opfattelse af de begrænsede oplysninger, der omgiver mission som den blev præsenteret for ham (fx "rygter om noget er gravet op på månen") og hans accept af det, snarere end at spille den del af en der er i lykkelig uvidenhed, Dave strategisk undviger HAL's dybdeborende spørgsmål ved at spørge HAL, "Du arbejder på din besætning psykologi rapport?" Ikke længere i stand til at overbevisende forfølge samme linje undersøgelsesudvalg med Dave, HAL dråber linje afhøring og derefter straks opfinder historien om den defekte AE-35 enhed for at holde Dave distraheret og løber gennem en labyrint af kontrol og bedrag.
Billederne af en sort monolit flyder rundt i rummet af Jupiter i sidste kapitel af filmen er en anden løgn. Disse scener er slutresultatet af en anden konkurrencemyndighed-finansierede produktion, ligesom det iscenesatte monolit opdagelse på månen blev skabt og fotograferet. Her er et par hints til nu, vil blive undersøgt nærmere senere:
Den endelige scener 2001 er fulde af dobbelt (og måske tredobbelt) betydninger. Det bør erindres, at de fortolkninger af disse scener i særdeleshed er ikke på udelukkelse af andre lige så gyldige fortolkninger.
En primær fortolkning for stargate sekvens er, at det er Dave Bowman's rejse fra en 2-dimensional karakter i en film, der flytter ind i 3-dimensionelle rum af filmen teater vinkelret på filmlærredet, og derfor montering titel A Space OdysseySamt kapitlet titel Jupiter og uden for Infinite. Den geometriske forskydning af en 2-dimensional enhed fra sin 2-dimensional verden til en højere dimension er behørigt beskrevet som går ud over det uendelige rum, som det tidligere var begrænset til.
Dave følger på kommende stråler af lys til filmen projektor væk fra skærmen. Den 90-graders skift i lyset mønstre fra en vandret symmetri til lodret, svarer til Dave's erkendelse af, at monolit er virkelig filmen skærmen roteres 90 grader. De 7 flydende diamanter, i virkeligheden er 7 Cinerama talere i, at filmen blev filmet til (5 i front og 2 til side), at Dave bevæger sig væk fra så han fortsætter sin plads odyssé mod projektoren. (Lyt til transport af lyd i denne scene til støtte for denne fortolkning.)
Den endelige scener i renæssance rummet er en drøm sekvens af resten af filmen. Det begynder med Dave i pod, rystede af skræk med øjne rullede opad, svarende til de frygtelige primater i begyndelsen. Vi vil gå ind i dette mere detaljeret senere, men et par mere illustrationer af dette punkt er:
Heywood Floyd er et anagram for trodse hellige træ. Det betyder sandsynligvis, i hvert fald et par ting.
Det første kendte fund af ækvivalensen mellem monolit og biograflærred synes at have gjort Jay Weidner i 1999 [8], Skrevet et par uger efter Kubricks tidlige død, der gjorde den iagttagelse, at dimensionerne af monolit passer til dimensionerne i en film skærmen. Denne opdagelse er én indgang til et gravkammer af symboler, der bidrog til at lede Rob Ager i 2007-2008 at udgrave væld af skjulte fortællinger, Kubrick havde begravet i filmen, hvor et stort del af nærværende artikel er baseret på [1]. (Tilfældigvis, et flertal af disse symboler blev begravet fra udbredt viden til 40 år fra 1.968 til 2.008, mens der i filmen, var den monolit angiveligt have været begravet 40 meter under Månens overflade.)
Følgende er en liste over spor at monolit er et symbol for filmen skærmen:
Dette er veltalende eksemplificeret ved tætpakkede masser af primater i løbet af aftenen, da brøl af en enkelt leopard holdt dem krøb sammen mellem klipperne. Lige efter en af de primater så op og udstødte et ynkelig brumme på leopard, en anden forsøgte at få fat i et stykke mad ud af sine hænder, viser den manglende enhed mellem sig selv. Igen, dette er kontrol af perception, for når først denne gruppe indså de beføjelser, det havde gennem teknologi (ben), og foreningen blev leopard afskaffet.
Den endelige monolit i renæssance værelse (renæssance betyder "genfødsel"), som Dave Bowman rækker ud efter, mens hans død seng repræsenterer vores frygt for døden, baseret på metafysiske tro / opfattelse af at det er den ultimative sluttede, at mange af os holder. Sandt eller ej, denne tro kontrol mange af os lige så tro på den virkelige verden falsk flag begivenheder kan manipulere os til at opgive vores rettigheder, støtteydende udenlandske krige, få vaccineret, betaler for kulstof-kreditter, etc.
Hjemmearbejde: Kan du nævne nogen moderne Monoliter? Tip: Var der en begivenhed, som inspirerede chok og ærefrygt i 2001, hvilket førte til en større kontrol fra elite ved at bruge det som en undskyldning for at opgive vores rettigheder, og at støtte invasionen af fremmede lande? Har du gjort din egen forskning i, hvad der virkelig skete, snarere end at lægge de samme medier (Film Screen), der er kontrolleret af den samme magt elite?
Glødende øjne, først ses på leopard, figur1, Er et symbol på elitisme i 2001.
Den Dawn of Man i det første kapitel henvises til stigningen i en gruppe af primater i erstatning af leopard i spidsen af pyramiden i kraft. Den opgående sol er et gammelt symbol, som anvendes af de gamle egyptere, og op til i dag, ofte i forbindelse med politiske bevægelser og ideologier (f.eks logoet for den næste amerikanske præsident).
Hvordan kan vi vide leoparden blev dræbt? Dette er foreslået af den scene, hvor primater, lære at svinge benet som et våben er frygtløst spredt rundt i mørket og ikke længere krøb sammen i klipperne under undertrykkende knurre af leopard, som de var forud for deres teknologiske gennembrud, Figur13.
Er baggrunden i figur13 ser bekendt? Det var den tredje skud i ørkenen efter at have set Den Dawn of Man titel, Figur14.
Således Figur13 er en scene af en stigende (og ikke en indstilling) sol, og er et symbol for denne gruppe af primater 'nyoprettede magtposition.
Bemærk også ligheden mellem den stigende sol til HAL's eye: lyse gul plet centreret i en rød disk, belagt med hvid (hvide skyer på solopgang, og hvide reflekterende lys på HAL). Sammenlign Figur11 med 13.
Dr. Halvorsen, der indfører Heywood at give sin tale, er en højtstående medlem af, og sandsynligvis lederen af den Clavius månen station. Dr. Howell, som er nævnt af Heywood under hans tale, forudsættes at være en højtstående NCA medlem på Jorden. Så er der HAL, der som astronaut Frank Poole udtalte: "Der er ikke en eneste aspekt af skibets drift, der er ikke under hans kontrol." Bemærk ligheden i navnene: Halvorsen, Howell, HAL, og deres magtpositioner. Den glødende øje leopard er metaforisk glødende øjne HAL i form af at være på toppen af magt hierarki i Discovery One rumfartøjer.
HAL er geometrisk placeret som den Eye of Providence, som han eavesdrops om Frank og Dave ved at læse deres læber, figur15.
Det skakspil mellem Frank og HAL er en demonstration af HAL's psykologiske kontrol over Frank. HAL tricks Frank til at tro, han har været sat skakmat, skønt det i virkeligheden har han ikke.
Frank: Rook til kong-1.Der er faktisk to ting, som HAL ikke her for at bedrage Frank. Den første er, når han siger "Queen til Biskop-3." Dette er i bevægelse, at HAL gør på sin tur - han burde have sagt "Queen til Biskop-6", da de bruger, hvad der betegnes som beskrivende notation til at beskrive deres bevægelser. Frank kort blik op på HAL i forveksling, så ser tilbage på brættet som HAL fortsætter uden tøven. Denne lidt forvirring ved at HAL er også i overensstemmelse med temaet pokkers billeder, som drøftet i afsnit3.4.1, Idet det HAL sagde ville være korrekt, hvis spillet konfiguration blev vendt.
HAL: Jeg er ked af Frank, jeg tror du gik glip af det. Dronningen Biskop-3. Biskop tager dronning. Knight tager biskop. Mate.
Frank: Oh. Yeah, ser ud som du har ret. Jeg træder tilbage.
Den anden måde HAL vildleder Frank er, når HAL siger "Biskop tager dronning." HAL er antyde, at dette skridt er tvunget til Frank at tage, mens det i virkeligheden ikke er det. Se figur16 til konfigurering af skakbrættet fra Frank's perspektiv på dette punkt. [7] Frank er ikke i umiddelbar check, og har andre muligheder til rådighed for ham, at han kunne tage for at komme ud af den stramme situation han er i, og potentielt vinde spillet. Hvis Frank var at undersøge bevæger sig med samme omhu, som Dave bruger i behandlingen af AE-35 enhed, ville han have udsat HAL's bedrag. I stedet Frank faaret formoder, at HAL er sat skakmat ham, og fratræder.
Udgravningen scene på månen er iscenesat af Heywood Floyd og hans kolleger med det ene formål at skabe en illusion om en udlænding artefakt opdagelse. Dette understreges af symboler, som præsenterer månen udgravningen scene som både en film scene og teater:
Desuden kilde til belysning af øjet kommer fra vandret hvidt lys, der ligner filmen skærme, der symboliserer den indflydelse, som kommercielle medier har på arbejderklassen. For eksempel, blot et minut tidligere var en fyr arbejdstager ser en kampsport konkurrence på et tilsvarende-formet vandret skærm, Figur20. Den falske sparring (i modsætning til en rigtig kamp) er en metafor for to partipolitik, hvor kontrol er opretholdt ved at give folk en falsk følelse af valg, og polariserende generelle spørgsmål ved at gøre dem ser ud til at være sort / hvid. Leoparden's dominans over de sorte og hvide zebra i figur1 symboliserer elite kontrol over medierne på denne måde.4
Figur 21 viser, hvad der synes at være den monolit, Sun, og Jorden. Men optrædener kan snyde. Faktisk hvad ser her er ikke fra et perspektiv, der eksisterer i historien i filmen. Dette er en anti-elitært symbol for oplysning af den arbejdende klasse, hvis lys er fra filmen selv, under dække af natten ubemærket af elite. Lyskilden er ikke solen, det er symbolsk film projektor som ses i figur3. Natten tid symboliserer skjult karakter, hvor budskaberne i denne film er kodet og meddeles arbejderklassen, og de mørkelagte planet ligner et lukket øje er i stedet for det trekantede capstone, der ellers ville nedfælde altseende øje.
De, der kan have læst Arthur C. Clarke 's bog med samme titel kan være uenig i denne fortolkning og sige, at skiven er en udlænding sikkerhed alarm udløst af lyset fra solen. Det er ikke, hvad der sker i filmen. Stanley Kubrick bevidst holdt sit navn fra bogen, at Clarke's forfærdelse, fordi bogen og filmen er fundamentalt forskellige historier, uanset hvilken fortolkning af filmen Clarke selv har givet udtryk for. Hvis det lys virkelig er solen skinner på skiven for at udløse sin alarm mekanisme, ville vi have første set sollys krybe ned over siderne af væggene på højre side af Figur22 forud for det, der rammer skiven, som vi ikke gør det. Desuden vil Jorden være længere væk fra horisonten og tættere på zenit over skiven, hvis figur21 er at være en faktisk perspektiv i historien. Der er simpelthen ikke tid nok til Jorden for at flytte ind i denne stilling fra sit udgangspunkt nær horisonten i begyndelsen af scenen i figur23. Nej figur 21 er et udsagn direkte fra Kubrick til os publikum er konstrueret af symboler i historien at fortælle os, at filmen i sig selv er kilden til et vigtigt budskab, at vi skal blive oplyst med: Falsk flag i lighed med film-produktioner, som anvendes af visse medlemmer af regeringerne til at narre os til handler eller støtte dagsordener mod deres egne formål, ligesom Heywood's besætning forsøg på at gøre.
Som nævnt i afsnit2,4Der er en symbolsk forbindelse mellem kådhed flag på Dave's skulder patch, den kådhed billeder i nogle scener i filmen (se liste nedenfor), og 2-dimensional verden af filmen skærmen. Tanken om bedrag er den fælles tråd mellem alle 3 af disse symboler.
Hvordan kan vi vide hvilke billeder af dvale tanke er vendt, og som ikke er? Dave trækker skitser af dvale tanke som en metafor for tracking, som scener er vendt, og som ikke er, figur26. Efter at han trækker dem, han går ned til HAL, figur27, Og vi ser unreflected ord om skærme. Da dette var en kontinuerlig scene fra dvale tanke, det er en scene, der tillader os at få vores indflydelse på, hvad den korrekte retning af dvale tanke, og vi kan se, at Dave's tegning af dem er korrekt.
Når HAL anmoder om at se Dave's skitser, ikke Dave ikke vise HAL en fuld side 3-dimensionel tegning af overvintrende besætningen. I stedet han kun viser HAL den simple skitser af de enkelte besætningsmedlemmer, der spiller dum at HAL så ikke vække nogen mistanke om, at han har intelligens til at se igennem alle bedrag at HAL kan bruge på ham. Metaforisk set kan HAL ikke vende scener på Dave den måde, han kan med Frank, med sin tegning, kan Dave skelne mellem virkelighed og illusion. Dette er spillet ud senere, når Dave udfører en grundig analyse af AE-35 enhed, forhindring HAL's forsøg på at bedrage Dave og Frank til at tro, at forskellen er i sidste ende "skyldes menneskelige fejl."
Beviser for den falske flag monolit opdagelse på månen:
En af HAL's primære mål på Discovery mission er at holde Dave og Frank afbrudt fra sandheden ved en kontrolleret slør af bedrag. For at opnå dette, bør Dave og Frank til enhver tid have mere tillid til HAL's dom end deres egen. Hvis HAL er i stand til at fastholde denne manglende selvtillid i dem, så de er mere tilbøjelige til at forslag og dermed lettere at styre. Frank's frivillige fratræden fra skakspil er et eksempel herpå. Når dette er forstået, vil alle HAL's handlinger på Discovery One give mere mening.
Hvorfor skal HAL gå gennem den ulejlighed? Dette kommer tilbage til det grundlæggende forudsætning, at hele Discovery mission er en falsk flag operation. Dave og Frank er blot piloter til at få resten af overvintrende besætningen til Jupiter kredsløb. Når først der, de overvintrende filmholdet kan derefter blive genoplivet med henblik på at skabe deres falske film montage af fremmede monolit svæver rundt Jupiter (mere om dette senere). Den måde at styre mænd omkring sandheden er at sikre, at de kan kontrolleres med løgne.
Det er under denne forudsætning, at HAL's adfærd med både Frank og Dave bliver klar. Frank har tilfredsstillende bestået HAL's test for naivitet og ubevidste underdanighed ved sin afskedsbegæring fra skakspil. Dette viser, at når situationen er tvetydig, vil Frank indrømme dom til HAL over hans egen. Dave på den anden side manøvrer rundt HAL's forhør om de usædvanlige omstændigheder i den mission uden at afsløre sin egen mistanke, mens på samme tid ikke at skulle falske naivitet. Uden mangler et beat, så HAL straks håndværk AE-35 fejl. Hvis vi anerkender denne for, hvad det er, nemlig en løgn i et forsøg på at ryste løs Dave's selvtillid i sin egen vurdering for at indrømme det HAL ligesom Frank har gjort, så må vi se, at HAL er simpelthen at udføre sit mission mål på en helt logisk og konsekvent måde. HAL's eneste fejl er undervurderer Dave's intelligens og opfindsomhed.
Figur31 konstaterer, at rumdragter have en luft slange, som forbinder til højre side af hjelme. Selv om det ikke er forfærdeligt klar i figuren, det er klarere på DVD, og omgivelserne fastslå, at den scene er korrekt orienteret. I modsætning hertil figur32 viser Dave flydende ud at erstatte AE-35 enhed. Bemærk, at luftslangen er på den forkerte side. Ligeledes i figur12, Frank går ud for at placere "defekte" AE-35 tilbage i radar. Selvom det er svært at se på billedet, hans luft rør er på den forkerte side så godt. Disse er igen de temaer, der er nævnt tidligere, hvor dem, der er uvidende om sandheden er begrænset til 2-dimensionale verden skabt af dem, der har udtænkt den løgn, og at deres 2-dimensional verden er let vendt over som Bedrageren ønsker. Figur12 er især afslørende, fordi det synes at være den eneste scene i hele filmen hvor den ene figur er vendt (Frank), men en anden er ikke (HAL). Dette understøtter yderligere, at det er Frank, som er snydt, mens HAL kender sandheden, hvis magtposition over Frank udøves på den mest ultimative måde, som Frank mordet kun få øjeblikke senere.
En interessant observation, der illustrerer de subtile, som Kubrick udtrykker sine budskaber er de to scener i et rum pod lukke sin dør forlader os for at få vist ordene »Forsigtig Eksplosiv Bolte", figur33. Faktisk begge disse scener er taget fra samme skud. Hvordan kan vi vide det?
Den første scene er, når Dave og Frank indtaste center pod at få deres diskussion; figur35. Scenen kort nedskæringer HAL figur11 derefter til pod døren lukker, figur36. Bemærk, at vi kan se en del af Frank uniform, da han sidder i bælgen; sammenligne dette med den scene af Frank og Dave talte i pod, figur15, For at se dette.
Den anden scene er, når Dave ind i en side pod at hente Frank krop; figur34. I stedet for at skære ned til HAL, ser vi et kort glimt af Frank flydende ud i rummet, figur37. Derefter nedskæringer i pod døren lukker igen, figur38. Selvom lyset er lidt anderledes, konstatere, at vi stadig kan se en del af Franks uniform. (Observer at der er noget der dækker det gule lys på siden, og sammenligne med den tidligere lukning døren i figur36 at verificere det er Frank uniform.) Hvordan kan det være, da Frank flyder ud i rummet? Desuden bemærke, at du kan se de to udgangsdøre til det yderste højre og venstre, hvilket betyder, at vi igen ser på midten pod. Hvad sker der?
Vi er ikke faktisk ser på det afsluttende pod døren efter Dave ind i pod af ham selv. I stedet er det HAL's tidligere hukommelse, når Dave og Frank ind i centrum pod for at drøfte sin eventuelle lukning. Til HAL, Dave og Frank er faktisk eksplosive bolte5 at HAL behov for at udøve forsigtighed med; Figur33. Dette er en metafor for den frygt, at verdens herskende elite har af vækkelse og potentiale for voldelige oprør af masserne.
Turen, som Dave tager at hente Frank's kroppen giver Dave med de første betydelige beviser for, at HAL er bedrager ham. Sammenfattet indeholder HAL Dave med falske oplysninger som Frank holdning, der forårsager Dave at gå i den forkerte retning i begyndelsen, men han til sidst finder Frank alligevel. Det er fra denne at Dave indser HAL har løjet for ham. Beviserne er som følger.
Under Frank's EVA opgave at lægge tilbage til den originale AE-35 enhed, HAL kontrollerer pod at bryde Frank's luft rør. Lige efter lyden af Frank's vejrtrækning bliver afskåret, og kameraet zoomer ind på HAL's eye, Dave ser på en af de skærme, figur39, Og ser Frank bevæge sig over skærmen fra øverste venstre diagonalt ned til højre. Bemærk, at Frank er i bevægelse fra den mørke side af skibet til lyset. (Hele Discovery-mission før ankommer til Jupiter, der er en konsekvent lys side og mørke side af skibet.) Hvad Dave forbereder sig på at indtaste en pod, spørger han HAL, "Har du en positiv spor på ham?" HAL reagerer "Ja. Jeg har en god track. "Vi så se Frank flyde væk på baggrund skibssiden i figur37. Men da Dave stude væk fra Discovery One, han går lige væk på den mørke side af skibet! Figur40. Den eneste forklaring er, at HAL er fodring Dave den forkerte koordinater baseret på hans påståede "positive spor" på Frank.
Dave efterhånden tal dette ud og skifter retning. Vi ser dette ved bevægelse af stjernerne gennem hans viewport i figur41. Ved første stjernerne bevæger sig fra top til bunden af viewport. Efter skiftende retning stjernerne bevæger sig fra nederste højre til øverste venstre side af viewport som Frank kommer til syne. Hvis HAL havde givet ham ret koordinater fra starten, ville Dave have gik mod lyset side af skibet, og ville have rejst tættere på en lige linje til Frank. Ligesom Dave undgås HAL spidse spørgsmål tidligere om eventuelle mistanker han måtte have om missionen, Dave igen undgår direkte konfrontation med HAL om hans vildledende koordinater. Faktisk Dave vidste nok mindst ca hvilken retning Frank blev ledet mod fra starten, at have set hvilken retning han gik i CM4 overvåge fra tidligere, figur39, Men igen spiller dum til HAL for at holde konfrontationer på et minimum.
Ind imellem kapitlet titel, figur42, Og i begyndelsen af stargate lysshow, ser vi en række scener med en sort monolit flydende i nærheden af Jupiter. Inden for disse scener et par punkter er værd at bemærke.
De 7 scener i skiven flyder gennem rummet omkring Jupiter er falske, ligesom månens monolit opdagelse er. Det er produceret af de 3 overvintrende besætningsmedlemmer om bord Discovery One efter Dave genopliver dem. Her er dokumentation:
Hvad er stargate rejsen? Hvorfor Kubrick indhylle vores sanser med en overvældende tour de force af farver og specielle effekter? Et forsøg på et svar vil blive gjort her.
Denne rejse er en mental én. Det er den rejse, som mange mennesker oplever, når de opdager den sande magtstruktur af denne verden. Folk har rapporteret søvnløse nætter på at gøre denne opdagelse, og den overvældende følelse, at man oplever overføres via stargate rejsen. De, der har oplevet denne ved, hvad jeg taler om. For dem, der ikke har, anvende ord Morpheus: "Desværre kan ingen få at vide, hvad The Matrix er. Du er nødt til se det for dig selv. "[6]
Forud for stargate rejsen er følgende musikalske foreninger er oprettet:
The stargate rejsen er ikke kun en mental én. Ikke alene Dave frigøre sig fra det figurative rammerne af filmen skærmen, og der er en følelse, hvor Dave helt bogstaveligt flyver ud af filmen skærmen i 3-dimensionelle rum af biograf. Hvis man skulle forestille sig at forlade en film skærm og fører mod projektoren, ville man se en intens visning af farver fra en central kilde, samme karakter som den faktiske stargate rejsen.
Det første skridt er at realisere skiven = filmlærredet og alt, hvad symbolsk indebærer. Man må så billedligt afvige fra dette 2-dimensionelle overflade af filmen skærmen. Denne udvandring i rummet er, hvad der refereres til den A Space Odyssey i titlen på filmen, og hvorfor netop denne kapitel er tekstet Og uden for Infinite. Dave går ud over det uendelige 2-dimensionelle film Skærmens overflade af en syntetiseret realitet i de større 3-dimensionelle rum af sandheden.
Den fysiske udvandring Dave gør fra en film skærm er spejlede sig i hans rejse for at hente Frank krop, som det fremgår af følgende punkter:
Den sidste og en af de stærkeste symboler til at støtte film-screen-udvandring fortolkning identificere 7 mystiske diamant-formede octahedrons under stargate rejsen som de 7 Cinerama højttalere: 5 over skærmen, plus 2 på hver side af publikum. Sammenlign Tal51 og 52. Desuden skyldes en optisk illusion, når kun at se på den ene side af en oktaeder, det er tvetydigt, hvorvidt eller ej geometri rager aktiv eller passiv. En oktaeder stikker ud, men audio højttalere rager indad, såsom taleren sekunder til toppen i figur53. Endelig lytte opmærksomt til lydene i denne scene. Der er horn bliver spillet, og bevægelsen af de lyde, synes at lægge vægt på anvendelse af rumlige placering af højttalerne omkring teatret, understreger oktaeder = højttaler identifikation. (Yderligere fortolkninger for oktaeder = dobbelt pyramider kan blive drøftet i en fremtidig version.)
Renæssance værelse scener synes stort set at være en samling af begivenheder inden for film repræsenteret som drømmesekvenser.
Dave's første reaktion på hans tilstedeværelse i renæssance rummet synes at være en af Frygt og Bæven. Dette svarer til den primater krøb sammen mellem klipperne om natten i begyndelsen af filmen. Dave øjne oprulle matcher øjne primat, der ruller med øjnene op for at se på månen.
Første gang vi ser Dave udenfor pod, vi zoome ind i hans ansigt, figur54. Meddelelse alt det udstyr, ses afspejlet i hans hjelm umiddelbart foran ham, at der ikke er til stede i rummet. Især til højre for Dave's venstre øre, tydeligt ser vi to mennesker afspejlet i Dave's hjelm iført mørkt tøj. Lige efter Dave blinker, rejser det reflekterede person på den yderste højrefløj en hånd op.
De to personer kommer til udtryk i Dave's hjelm repræsenterer filmen besætningen om bord Discovery One, efter at de har været vækket af dvale. Dave's store øjne ser forundret er simpelthen ham lære, at den påståede "undersøgelsen team" er virkelig et filmhold, hvis formål er at skabe de flydende Jupiter monolit montage.
Derudover er der en svag skingre tone, som kan høres i løbet af denne scene. Dette minder om den skingre tone i slutningen af månens monolit scene, som de var registrering af falske monolit opdagelse. Også her får vi en visuel feedback loop af en film i en film, repræsenteret som audio feedback.
Dave går ind på toilettet og ser ind i spejlet over badekarret. Det næste skud synes at være et close-up af Dave's hoved ser ind i spejlet, figur55. Faktisk er han ikke ser i nogen spejl. Dave er faktisk at se på hans dobbeltgænger, ligesom han ser på sin ældre dobbeltgænger i figur56. Desuden, når det viser sig, at Dave vender hovedet mod lyden af en person at spise, han og hans dobbeltgænger vende sig væk fra toilettet indgangen, mod vasken i stedet.
For at vise dette, opmærksom på, at Dave ikke er afspejlet i denne scene, som det fremgår af luften røret kommer ud af den højre side af hans hjelm, og unreflected "Discovery" trykt på toppen af sin hjelm i figur58. Dernæst bemærker, at døren til toilettet er afspejlet i venstre side af hans hjelm i figur55. Da han vender hovedet, kan vi se, at han faktisk er ved at vende væk fra døren, ikke mod det, ved, hvordan refleksion af døren bevæger sig mod bagsiden af hans hjelm. Da han er færdig med at dreje hovedet, er vi tilbage ser på en afspejling af en af de to beige støtter på hver side af badekarret, oven Dave's øreflip i figur58. Sammenlign med figur57. Det eneste sted i toilettet, at Dave kunne stå er mellem toilettet og døren, og kameraets udsigtspunkt er mellem badekar og døren.
Den sløret hjelm vi ser i forgrunden er et helt andet hjelm. Selvom det skulle vise sig på samme tid som Dave vender, er de ikke helt synkroniseret med hinanden, og små forskelle i deres bevægelser kan detekteres, hvis man ure omhyggeligt. Desuden deres holdninger i rummet gør det umuligt for dette at være et spejlbillede.
De er begge igen at se på vasken, i stedet for døren.
Hvad betyder dette? Når Dave første ser på sig selv i et spejl, hans omvendt billede minder om andre scener i filmen, der er vendt. Han ser sig selv uden et spejl som en dobbeltgænger. Han har i det væsentlige trådte ud af en 2-dimensional spejl i 3-dimensionelle rum. Symbolikken er igen overgangen fra falske verden af 2-dimensionelle film skærmen til 3-dimensionelle verden af sandheden.
Dave ved, at han stadig er en karakter i en film, og skal spille sammen. Det er grunden til at han forventer, at synke i stedet for døren. Dette matcher hans afrejse til den mørke side af Discovery, da han gik for at hente Frank, snarere end lyset side, der hvor Frank var virkelig, for at spille sammen med HAL's falske koordinater.
Den mørke kappe, mad vognen, og Dave's formelle spisestue etikette er blot drømme symbolisms af sin tid på Discovery One:
Vinen glas, Dave splintrer er et resultat af en sammensværgelse setup af filmen besætningen. Som Dave går tilbage til mad vognen og sætter sig ned, ser vi vinglas dukke op i venstre hjørne af bordet, Figur59. Men hvis vi ser på scenen lige før, da Dave sidder ned i figur60, Ser vi, at vinen glasset ikke er der. (Det er tættere på midten af bordet.) Dette er en sammensværgelse mod ham setup af filmen besætningen, så for ham at bryde vinglas og få den ud, som om det var hans skyld.
En nedrivning af den vin glas er en drøm sekvens af Frank's død. Den gule farve af vinen kampe Frank's rumdragt. Selvom Dave ikke har direkte af en hånd i Frank's død, som han gør med brud af glasset, er AE-35 falsk diagnose af HAL, der svarer til den vin, glas lægges i sin prekære position på bordet. Forskellen med AE-35 enhed er beregnet til at miskreditere Dave og Frank, så de lærer at stole på HAL over deres egne mentale evner, og at tilskrive forskellen til "menneskelige fejl". Dette er, hvad udtrykker sig som vinglas placering i Dave's renæssance drøm, med henblik på at falsk virkelighed menneskelige fejl i knust krystal.
Dette kommer tilbage til temaet for dem, der bor i det 2-dimensionale verden af den fiktive film er nemt at manipulere med dem, der bor i den 3-dimensionelle verden uden filmen. Ligesom karakterer begrænset til 2-dimensionelle verden kan kådhed over som det ses i mange scener allerede, kan genstande, der skal omplaceres i mellem scenerne, er ukendt for 2-dimensionelle karakterer. Dave er ved at indhente på, men da han ser på vinglas med nogle mistanke, og funderer over fragmenterne efter splintres. Han er på randen af oplysningstiden, og vil snart opdage, at han har boet som et tegn på en film.6
På sit dødsleje, Dave rækker ud efter monolit ligesom primater gjorde under Dawn of Man. Fra hans synspunkt i figur61Han er faktisk rører skiven, da han er klar ligestilling af monolit og filmen han er i, hvilket er alle omkring ham. Det er denne opdagelse, og alt, hvad dette indebærer, at bringer ham i, hvad der faktisk er en helt ny verden, så vidt han nu forstår det. Det er i denne forstand, at han rent faktisk genfødt i en ny verden. Samtidig har vi nu forstå, hvad Dave's progressive aldring symboliserer indtil dette punkt, da Dave opdager den sande karakter af verden, er han kaste sin gamle selv, og ure sig selv som en karakter i en film, og derfor den 3. person bemærkninger sig selv.
Vi så vises for første og eneste gang i filmen en fuld frontal betragtning af monolit, figur62, Alle andre gange har det været fra nogle vinkler. Sin lighed med en film skærm er mere mærkbar end nogensinde. Det næste skud er af en prænatal fosteret. Dave's Oplysning er færdig. På baggrund af oplysning er nu i øjet af den nyfødte. Den endelige skud i renæssance værelse zoome helt ned på skiven, indtil det i sidste ende bliver ét med filmen skærmen.
Den sidste scene er Månen, Jorden og Starchild. Sammenlign dette med åbningen scene of the Moon, Jorden, og søn. Lyset of the Sun er blevet erstattet af den oplyste Starchild. Som Kubrick sagde i en 1968 interview, "Dog Langt mørket, skal vi levere vores eget lys." [5] Kubrick er ikke udtryk for noget metafysisk her med Starchild; enhver, der kommer til at forstå monolit = filmlærredet ækvivalens og alt, hvad dette metaforisk siger om vores liv kan blive en drivkraft for forandring og bidrage til at bringe fred og velstand til alle mennesker i verden.
Takket går til Rob Ager for lærer os, hvordan man dekonstruere Kubricks film. Hvis det ikke var for Rob's unikke talenter i både film og psykologi og offentliggørelse af sine resultater, ville symbolisms i denne artikel har været skjult for en senere forsker for at afdække.
Tak til alle de andre forskere, der har offentliggjort nogle aspekter af 2001. Decifrere Kubricks besked er i sidste ende et samarbejde, lettes ved ytringsfriheden på internettet.7
Denne artikel blev første gang offentliggjort den 10. november 2008, den 70. årsdagen for krystalnatten.
Skriftlig indhold er © 2008 Joe Bisdin.8 Alle billeder med grå grænser er copyright © 1967 MGM. Dette arbejde er for uddannelses-, non-profit formål.