SÅ GÅR DET LØS IGEN "DET BLEV EN OMMER" PLAN- OG BYGGEUDVALGET BEHANDLER SAGEN DEN 29. MAJ 2013 Det havde udvalgsformanden allerede fortalt os på et møde vi havde med ham tidligere.
11. Stiplan - ny proces (B) Sagsnr.: 330-2013-50012 Dok.nr.: 330-2013-272615 ÅbentKompetence: Plan- og ByggeudvalgetBeslutningstema Beslutning om den videre proces for det forslag til kommuneplantillæg om stiplan, som har været i høring frem til 17. marts 2013. Baggrund Forslag til Kommuneplantillæg for stiplan har været i offentlig høring frem til den 17. marts 2013. Slagelse Kommune har modtaget 107 ændringsforslag, kommentarer og indsigelser. Der har i høringsperioden været tre velbesøgte borgermøder, ligesom der har været møder og øvrig dialog med forskellige interessenter. Hvidbog – med resumé og vurdering af de modtagne kommentarer samt kopi af alle breve – er under udarbejdelse. Når der er truffet beslutning om formål og videre proces, vil dette kunne sendes ud med hvidbogen. Retligt grundlag Kommuneplanlægning er reguleret i planloven. Handlemuligheder Der anbefales et revideret planforslag i en ny høring af hensyn til kvalitet og ejerskab. Det er en mulighed at vedtage den stiplan endeligt, som har været i offentlig høring. Det vil være begrænset, hvor mange ændringer der kan gennemføres uden en ny høring. Fejlniveau og indhold i indsigelser gør, at denne løsning ikke kan anbefales. Det er en mulighed helt at opgive at udarbejde en ny stiplan. Således vil bestemmelserne i Forslag til Kommuneplan være gældende, og der vil ikke være kortbilag til udpegning af eksisterende stier og nye stiudlæg. Vurdering Centerchef for Plan og Erhvervsudvikling vurderer, at der har været et uklart billede af, hvad stiplanen skulle løfte, og at det tidligere forslag samlet set har gabt over for mange emner. Der har ikke været et fælles billede af planens formål, og den har været behæftet med mange fejlregistreringer. Ligeledes har der mange steder fra været utilfredshed med niveauet for borgerinddragelse. På baggrund af tilbagemeldingerne i høringsperioden er det centerchefens vurdering, at formålet skal være mere klart og afgrænset. Der skal vendes tilbage til det oprindelige udgangspunkt om at holde sig til stier og ruter, som har den bredere offentligheds interesse. Det foreslås at den kommende stiplan bliver mere møntet på oplevelser (overordnet visionspunkt), og at planen retter sig mod stier forstået som rekreative stier til cyklende og gående. Der gås bort fra en større registrering af, hvor man må færdes efter Naturbeskyttelsesloven, men mere en plan der viser, hvordan man kan komme rundt i kommunen og få rekreative oplevelser. Der gås derfor væk fra betegnelsen adgangsveje til fordel for begrebet stier for at have fokus på sammenhængende stier med rekreativ og oplevelsesmæssig værdi. Formål: Der foreslås derfor følgende formål: Let adgang til naturen, oplevelser, motion, destinationer etc. Stiplanen skal indeholde forslag til et nærmere vurderet omfang af stier, der kan underbygge denne strategi Udbygge et sammenhængende stinet i kommunen Udvikling af stiplanen skal fremme det lokale engagement i de mindre byer, lokal-områder o.lign. Stiplanen fokuserer primært på oplevelsesstier, der er karakteriseret ved, at de hovedsageligt ligger som stier i eget tracé i det åbne land. Stierne kan desuden bringe cyklister og gående til steder, der ikke kan nås med bil. Den fremadrettede proces vil have fokus på, at borgergrupper selv kommer med bidrag til stier inden for dette formål. Det være sig også at pege på nye forbindelser, så det sammenhængende stisystem kan udbygges efterfølgende med vægt på lokalt engagement. Proces før sommerferien: Udviklingen af planen vil foregå gennem en bred inddragelse, så der tages ejerskab til planen og de kommende anlægsopgaver. Emner: Hvidbog og svar til indsigere Interessentanalyse til fokusgrupper (fx lokalråd, kommunens sektorer, interesseorganisationer) Baggrundskort med nationale stier, fodsporet o.lign. eksisterende stier Udpegning af områder med særlige oplevelsesværdier (fx Musholm, Blæsinge, Halkevad, Glænø, Korsør Nor, Borreby og Tude Å) Procesbeskrivelse Indbydelse til fokusgruppemøder Afholdelse af fokusgruppemøder med efterfølgende opsamling Proces efter sommerferien: Der udarbejdes en bagvedliggende masterplan for de stiudlæg, der ønskes fremmet på sigt. Masterplanen kan herefter indgå som udgangspunkt for udlæg af nye rekreative stier i kom-munen og ikke være en integreret del af kommuneplanen. Udpegning af stier på baggrund af det tidligere arbejde og fokusgruppemøder Prioritering af stier, hvilke stier vil være af kommunal, og hvilke af lokal interesse Anvendelse af trafikalt rolige landeveje Handleplan og nye forbindelser mellem eksisterende stier Kommuneplantillæg for stier i Slagelse Kommune: Overordnede retningslinjer for, hvordan man ønsker det fremtidige stinet og hvilke forhold, der er vigtige. Der kan samtidig henvises til den bagvedliggende masterplan, der indeholder de stier, der ønskes realiseret og vist med en principiel beliggenhed. Kommuneplantillægget vil derfor være på et mere overordnet niveau, og at det er disse overordnede linjer, der forelægges på borgermøder i forbindelse med det reviderede kommuneplantillæg. Organisering: Nedsættelse af en arbejdsgruppe og en følgegruppe. Deltagerne i følgegruppen udvælges i forbindelse med fokusgruppemøderne. Der vil være politisk inddragelse løbende, gennem fagudvalget. Forslag til proces og tidsplan: Udsendelse af invitationer til fokusgruppemøder uge 21 2013 Fokusgruppemøder 13. juni 2013 Udkast til strategi uge 24–27, 2013 Udkast til Masterplan uge 32–35, 2013 Fremlæggelse for fokusgruppe uge 36, 2013 Tilretning og udarbejdelse af forslag til kommuneplantillæg uge 36–40, 2013 Politisk behandling oktober 2013 Offentlig høring i 8 uger: November-december. I forbindelse med høringen afholdes 1-3 borgermøder. Planen kan forventes fremlagt til endelig vedtagelse i januar 2014. Økonomiske og personalemæssige konsekvenser Ingen bemærkninger. Konsekvenser for andre udvalg Ingen bemærkninger. Indstilling Centerchef for Plan og Erhvervsudvikling indstiller, at oplæg til formål og proces godkendes som grundlag for det videre arbejde.
Indsat af Webmaster den 28. maj 2013 Beslutning i Plan- og Byggeudvalget den 29. maj 2013: Fraværende: Ib Larsen (A) Godkendt med den bemærkning, at den endelige stiplan skal være klar til politisk fremlæggelse i december 2013. Ligeledes at fokusgruppemøde rykkes til uge 26.
| ||||
| ||||
Kort der viser eksisterende og foreslåede adgange
| ||||
6. Kommuneplantillæg nr. 15 - stiplanSagsnr.: 330-2011-172335 Dok.nr.: 330-2012-392024 Åbent Kompetence: BY
Sagens indhold Udvalget har tidligere besluttet, at der skal udarbejdes en stiplan for hele Slagelse Kommune – både land og by. Der er nu udarbejdet et forslag til stiplan, som indeholder eksisterende adgange i henhold til lovgivningen, og forslag til nye adgange/stier.
De eksisterende adgange findes på markveje, trampestier, sø- og å-bredder, strande og etablerede stier. De forskellige adgange skal i forbindelse med formidlingen af stiplanen bindes sammen til ruter, som i mange tilfælde vil indeholder oplevelser – fx fortidsminder, naturområder, kyst, kulturhistorie.
Forslag til kommuneplantillæg nr. 15 er delt i 2 bilag. Det første bilag indeholder beskrivelse, retningslinjer og redegørelse mv., mens det andet bilag indeholder kortet. Da planen gælder for hele Slagelse Kommune, er formatet på kortet A0. Kortet kan ses på ipad, og der kan zommes ind, men det er svært at få overblikket her. Kortet kan også ses på PC, og her kan overblikket opnås lidt nemmere. Kortet vil blive printet i A0 og fremsendt med posten til medlemmerne.
Indstilling Planlægning indstiller,
at Kommuneplantillæg nr. 15 vedtages til fremlæggelse i 8 ugers offentlig høring, at der afholdes offentligt møde den 29. september 2012. Mødet er et fælles møde for Kommuneplan 2013 og forslag til stiplan.
Bilag
Beslutning i Plan- og Byggeudvalget den 5. september 2012: Fraværende: Steen Olsen (A) Anbefales. Dog indstilles det, at formuleringen om stiudlæg rundt om Korsør Nor ændres til sti frem for trampesti.
| ||||
26. Anmodning om optagelse af sag: Høringen af Kommuneplantillæg 15 - stiplaner (B)Sagsnr.: 330-2013-15731 Dok.nr.: 330-2013-125489 Åbent Kompetence: Byrådet
Beslutningstema Byrådsmedlem Peter Lotinga (løsgænger) har den 4. februar 2013 via sin initiativret ønsket høringen af Kommuneplantillæg 15 – stiplaner behandlet på Byrådets møde den 25. februar 2013.
Baggrund Jeg skal herved anmode om at få en sag på byrådsmødet den 25. februar 2013, hvor jeg vil stille forslag om, at høringen af Kommuneplantillæg 15 – stiplaner – tilbagekaldes.
Begrundelsen herfor er - at der på 2 af de tre offentlige møder der til dato er blevet afholdt om stiplanerne – er rejst en så massiv kritik af forslaget herunder, at der er fremkommet påstande om, at det udarbejdede kortmateriale er så fyldt med fejl og mangler, at det burde kasseres, hvorfor jeg ønsker høringen standset, da det efter min opfattelse er en skandale at udsende materiale med så mange fejl og mangler som blevet påvist til dato.
Jeg skal derfor anmode om, at der på det kommende Byrådsmøde mandag den 25. februar 2013 optages en sag, hvor jeg vil foreslå:
At høringen vedr. Kommuneplantillæg 15 – stiplaner tilbagekaldes og sagen ind til videre stilles i bero - som følge af, at det har vist sig, at det kortmateriale som er udsendt er så fyldt med fejl og mangler, at vi som kommune simpelthen ikke kan være bekendt, at ulejlige borgerne med, at de skal fremkomme med indsigelser.
Retligt grundlag Byrådsmedlemmers ret til at indbringe en sag for Byrådet følger af § 11 i styrelsesloven.
Handlemuligheder Ingen bemærkninger
Vurdering Ingen bemærkninger
Økonomiske og personalemæssige konsekvenser Ingen bemærkninger
Konsekvenser for andre udvalg Ingen bemærkninger
Indstilling Jeg vil derfor gerne have, at Byrådet skal tage stilling til følgende forslag fra min side:
at høringen vedr. Kommuneplantillæg 15 – stiplaner tilbagekaldes og sagen indtil videre stilles i bero.
Beslutning i Byrådet den 25. februar 2013: Fraværende: Drøftet. | ||||
Indsat af webmaster den 7. september 2012 - under udarbejdelse. Tilføjelse den 21. marts 2013 | ||||
vor forening har tirsdag den 19. marts 2013 afholdt et møde med Udvalgsformanden og en medarbejder om kommuneplantillæg nr. 15 På billedet ses fra venste vor forenings kasserer Laust Nissen, planchef Tine Kristiansen og Planudvalgets formand byrådsmedlem Niels Jørgensen. Vi har har gennemgået det af vor forening indsendte materiale - noget bliver forelagt udvalget og noget vil en medarbejder viderebearbejde sammen med os. Udvalgsformanden har meddelt os, at der efter hans vurdering kommer endnu en høringsrunde. Der kommer mere detaillerede oplysninger senere. Indsat den 21. marts 2013 | ||||