2. Skolestruktur 2012
Sagsnr.: 330-2011-215217 Dok.nr.: 330-2011-1370267 Åbent
Kompetence: BUI
Sagens indhold
Uddannelse er et af tre fokusområder i Slagelse Kommunes vision: ’Ved at udvikle nye uddannelsesmiljøer og udnytte kommunens store mangfoldighed, vil vi styrke uddannelsesniveauet, hæve indtægterne og skabe mere tryghed og sammenhæng i hele kommunen.’ Og folkeskolen er en vigtig parameter i forhold til at styrke uddannelsesniveauet i kommunen generelt. Kommunens folkeskoler står imidlertid overfor en række udfordringer:
· Uddannelsesniveauet er indiskutabelt for lavt og der er langt til den politiske målsætning om at 95% af en ungdomsårgang skal gennemfører en ungdomsuddannelse.
· Det samlede elevtal falder med 9,6% frem mod 2016/2017.
· Budgettildelingsmodellen udfordrer skolerne – nogle dog mere end andre: cirka to tredjedele af skolerne er i den nuværende struktur hårdt udfordret på økonomi. Det går ud over serviceniveauet: Cirka en tredjedel af kommunens klasser kan i indeværende skoleår ikke tilbydes det vejledende timetal. 12 skoler samlæser klasser i 10-90 % af undervisningen. Holddeling eller tolærerordning er reduceret eller helt ophørt på 14 skoler set i forhold til sidste skoleår.
· Lave klassekvotienter: i skoleåret 2011/2012 svinger klassestørrelsen fra 11 (Hashøjskolen) til 29 (Dalmose Centralskole). Hertil kommer at to skoler samlæser klasser på tværs af årgange i alle timer. Samtidig har 5 skoler årgange med 30-35 elever - for mange til klassesammenlægning og for få til at opretholde det vejledende timetal.
Derfor har der i 2011 pågået en proces på skoleområdet. En arbejdsgruppe med repræsentanter for alle skoleområdets interessenter har i løbet af foråret og sommeren drøftet kvalitet, indhold, vision og fremtidig struktur for folkeskolen. Deres opdrag var, at udarbejde oplæg til vision for skoleområdet og mindst 3 scenarier for fremtidig struktur. Derudover har arbejdsgruppen udarbejdet en række kriterier, som de anbefaler, at den fremtidige struktur baseres på.
På baggrund heraf fremlægger administrationen her et oplæg til fremtidig skolestruktur. Oplægget tager udgangspunkt i:
· visionen for skoleområdet
· arbejdsgruppens anbefalinger til kriterier og udkast til scenarier
· forskning på området
· beregninger af konsekvenser ved scenarierne
· vurdering af scenariernes understøttelse af visionen
· bosætningspolitikken og boligbyggeprogrammet
· de politiske temadrøftelser omkring strukturen
Det skal bemærkes, at ø-skolerne og X-class er udeladt af drøftelserne, da de ønskes bevaret uændret.
Børne,- Uddannelses- og Integrationsudvalget skal indstille til Byrådet, at oplægget sendes i 8 ugers offentlig høring med henblik på endelig godkendelse i februar 2012.
Visionen for skoleområdet
Børne,- Uddannelses- og Integrationsudvalget godkendte på deres møde den 7. September overskriften og de tre temaer i arbejdsgruppens udkast til en vision for skoleområdet:
Folkeskolen - Din bro til en global fremtid
I Slagelse Kommune skal folkeskolen være det rigtige valg, der udvikler dygtige, demokratiske og aktive medborgere, som kan mestre fremtiden i en global verden.
Visionstema 1: Vi fokuserer på trivsel og lyst til at lære i fællesskabet
Visionstema 2: Vi fokuserer på bæredygtighed, høj faglighed og mangfoldige læringsmiljøer
Visionstema 3: Vi fokuserer på, at forskellighed skal være en styrke i fællesskabet
Kriterier
Arbejdsgruppen kriterier for den fremtidige skolestruktur er:
· Der skal være sammenhæng mellem bosætningspolitik og skolepolitik.
· Én skole, én matrikel, én bestyrelse, én ledelse.
· 10. klassecenteret skal bestå.
· Undervisningstilbud til elever med særlige behov skal indtænkes i alle modeller.
· Løsningen skal være langtidsholdbar, dvs. økonomisk bæredygtig i forhold til fremtidige udsving i elevprognoser m.v.
· Alle skoler skal være fagligt, økonomisk og pædagogisk bæredygtige
· Det faglige niveau skal højnes.
Scenarier
Arbejdsgruppens tre scenarier for fremtidig skolestruktur er kort skitseret:
Scenarie A: Store skoler med fuldt forløb. Her har de fremtidige skoler alle 0.-9. klasse og 500-1000 elever samt faglige vejledere i alle fag på minimum halv tid.
Scenarie B: Opdelt forløb – 2-deling af forløbet. Her er de fremtidige skoler opdelt i fødeskoler med 0.-6. klasse og overbygningsskoler med 7.-9. klasse. Skolestørrelser og –antal kan varieres. Der er mulighed for at bevare fødeskoler i lokalområderne og etablere få centralt beliggende overbygningsskoler.
Scenarie C: Mangfoldighed i skolestrukturen. Her bevares den nuværende skolestruktur med både store og små skoler, landskoler og byskoler, fødeskoler og skoler med fuldt forløb samt én skole på fuld tid. Her udfordrer ressourcetildelingsmodellen nogle skoler mere end andre og tilbuddene varierer.
Forskning
Administrationen har afdækket forskning i dansk skolestruktur. Denne er sparsom, og internationale studier kan vanskeligt overføres til danske forhold pga. store forskelle i struktur, finansiering, læreruddannelser mv. Forskningen viser dog:
· At der er tydelige økonomiske stordriftsfordele, men fordelene er mest markante for de mindste skoler med 200 elever eller derunder.
· At skolens størrelse har begrænset betydning for fagligheden set i forhold til andre faktorer.
· At højt præsterende skoler er blandt andet kendetegnet ved, at eleverne i 0.-3. Klasse har flere undervisningstimer end minimumstimetallet foreskriver; at der er en udbredt praksis for holddeling; at forebyggende læseindsats og lektiehjælp er prioriteret; samt at der er en høj grad af linjefagsdækning.
· Skolens Rejsehold anbefaler skoler med min. 3 spor på hver årgang. Det giver mulighed for at have de nødvendige kompetencer på skolen, for en hensigtsmæssig ressourceudnyttelse og for intern kompetenceudvikling.
· Skolens Rejsehold anbefaler ny model for udskolingen med valg mellem linjer for at motivere eleverne.
· At skoler bliver lukket i områder, der i forvejen er præget af tilbagegang. Lukning af en skole forårsager ikke tilbagegang i lokalsamfundet.
· At fortsat adgang til en lukket skoles lokaler kan medvirke til at opretholde et aktivt foreningsliv i lokalsamfundet.
· At sammenhæng mellem skolestørrelse og trivsel for almenelever er ikke undersøgt. Trivsel og motivation hænger primært sammen med den enkelte skoles indre forhold, fx læringsmiljøer, medarbejderkompetencer og –ressourcer, aktiviteter (altså ikke kommunens skolestruktur). Den enkelte skoles muligheder for fleksible læringsmiljøer, kompetenceudvikling m.m. hænger sammen med elevtallet. Skoler med flere spor har derfor bedre vilkår for at skabe trivsel og motivation.
Konsekvensberegninger
Administrationen har foretaget en række beregninger på de tre scenarier i forhold til økonomisk og faglig bæredygtighed nu og 7 år frem. Beregningerne er baseret på skoleprognosen, budgettildelingsmodellen, undervisningsministeriets vejledende timetal, lærernes gennemsnitsløn og arbejdstidsaftalen.
Der er i beregningerne taget udgangspunkt i, at minimum 13 % af lærernes arbejdstid skal kunne anvendes til andre opgaver for at sikre faglig udvikling. Andre opgaver dækker over vejledning, kompetenceudvikling, skole-hjem samarbejde mv.
Understøttelse af visionen
Administrationens beregninger viser, at scenarie C kun delvist understøtter visionen: Der er forskellighed i skoletilbuddene. Men der er ikke bæredygtighed og høj faglighed på 14 ud af de nuværende 21 skoler. Ligeledes er mulighederne for at skabe trivsel og lyst til at lære begrænsede.
Scenarium A understøtter visionen: Der er forskellighed blandt elever og lærere, der er på sigt bæredygtighed og høj faglighed på de 9 foreslåede skoler, og der er vilkår for at skabe trivsel og lyst til at lære.
Scenarium B understøtter også visionen: Der er forskellighed blandt elever og lærere, der er bæredygtighed og høj faglighed på de 14 foreslåede skoler, og der er vilkår for at skabe trivsel og lyst til at lære. Det skal dog bemærkes at én skole i mindre grad og to i høj grad er udfordret på grund af enkelte årgange med lave klassekvotienter.
Administrationens oplæg
Administrationens oplæg til fremtidig skolestruktur tager udgangspunkt i arbejdsgruppens kriterier, men tager samtidig højde for andre forhold. Oplægget er baseret på ønsket om skoler med fuldt forløb suppleret med fødeskoler i landområderne. Udover faglig og økonomisk bæredygtighed er der altså også taget højde for kommunens geografi med store afstande mellem de enkelte lokalområder samt for bosætningspolitikken med de områder, der er udlagt til boligudbygning. Oplægget kan betragtes som en kobling af de tre scenarier: Der fastholdes skoler med fuldt forløb (0-9. klasse), der er økonomisk og fagligt bæredygtige. Det forudsætter, at der er elever til mindst 2 spor i udskolingen samt bygningsmæssig kapacitet hertil. Derudover fastholdes fødeskoler, i områder, hvor der er elevgrundlag til det, og dermed økonomisk og faglig bæredygtighed. Eller hvor der gør sig særlige forhold gældende.
Ved at samle eleverne på færre enheder skaber vi nogle større og mere bæredygtige skoler. Administrationens beregninger viser, at skolernes øgede elevtal på sigt giver et højt serviceniveau: alle skoler kan tilbyde vejledende timetal til alle elever og minimum 13 % af lærernes arbejdstid til brug for andre opgaver - herunder vejledning, kompetenceudvikling mv. Dog vil tre skoler have behov for at organisere undervisning med samlæsning eller ikke-årgangsdelt undervisning for at indfri dette.
De øvrige skoler vil desuden have gode muligheder for holddeling, ressourcepersoner mv. Den større fleksibilitet giver skolerne mulighed for at tilbyde faglige udfordringer til alle elever. Både de fagligt stærke elever og dem, der er i særlige faglige og sociale udfordringer. Dette kan bidrage til at fastholde elevernes trivsel, motivation og ønske om at blive i folkeskolen.
På de store skoler med fuldt forløb er der samtidig mulighed for større professionalisme. Disse skoler har en sådan volumen, at ledelsen udgøres af et team. Det giver mulighed for at styrke den pædagogiske og administrative ledelse. I personalegruppen er der mulighed for at styrke fagdidaktisk og pædagogisk. Det faglige samarbejde mellem lærerne kan styrkes, fordi der er flere lærere, der underviser i samme fag. Det styrker også de faglige miljøer omkring linjefagene.
For at sikre bedst mulig progression og professionalisme på de mindre fødeskoler skal der etableres formaliserede samarbejdsaftaler og brobygningsforløb mellem føde- og overbygningsskoler. Herved kan vi styrke den faglige sparring og udvikling mellem faglærere. Samtidig sikrer vi et fælles fokus på slutmålet: at alle elever er uddannelsesparate.
Samtidig lettes etableringen af et tæt og forpligtende samarbejde mellem skoler med overbygning og ungdomsuddannelserne, idet der er færre skoler med fuldt forløb. Samarbejdet er en væsentlig forudsætning for at nå regeringens målsætning om, at 95 % af alle unge skal tage en ungdomsuddannelse.
Oplægget giver forældre mulighed for at vælge både et opdelt forløb eller fuldt forløb, ligesom der både er store og små skoler at vælge mellem.
Administrationen anbefaler, at følgende skoler fastholdes med fuldt forløb:
· Baggesenskolen
· Broskolen
· Vemmelev Skole
· Marievangsskolen
· Antvorskov Skole
· Søndermarkskolen
· Nymarkskolen
· Eggeslevmagle Skole, med en afdeling på Agersø Skole 0-6. klasse
· Stillinge Skole (på grund af afstanden til og manglende kapacitet på de nærmeste alternative skoler)
Derudover anbefaler administrationen, at fastholde følgende fødeskoler:
· Kirkeskovskolen (på grund af et ønske om at bevare den eksisterende landsbymodel med fælles ledelse for skole og dagtilbud i et tyndtbefolket landområde)
· Dalmose Centralskole (er pt bæredygtig, samt på grund af afstanden til og manglende kapacitet på de nærmeste alternative skoler)
· Hashøjskolen (da boligbyggeprogrammet i Slots Bjergby forventes realiseret)
· Hvilebjergskolen (da boligbyggeprogrammet i Sørbymagle forventes realiseret)
· Omø Skole (på grund af afstanden til den nærmeste alternative skole)
Administrationen anbefaler følgende skoler nedlagt:
· Tårnborg Skole
· Skælskør Skole
· Nørrevangsskolen
· Vestermose Skole
· Flakkebjerg Skole
· Boeslunde Skole
Konsekvenser
Administrationens oplæg vil medføre:
· At antallet af skoledistrikter reduceres fra 21 til 15, med deraf følgende flytning af cirka 1300 elever.
· At det gennemsnitlige elevtal i skoledistrikterne (eksklusiv X-class og ø-skoler) stiger fra cirka 370 til 540
Administrationen udarbejder en implementeringsplan for dialog med interessenter i områder med nedlagte skoler; forflyttelse af elever og personale; samt anlægsbehov og revidering af busruterne.
I de områder, hvor der nedlægges skoler, planlægges en proces, hvor lokale interessenter inddrages i forhold til understøttelse af fortsat aktivitet i nærmiljøet, f.eks. dagtilbud, kultur og fritidsaktiviteter mv.
Ved revidering af busruterne skal der tages højde for, at de eksisterende busruter ændres med henblik på at give eleverne den kortest mulige transporttid. På mange strækninger vil de eksisterende skoleveje kunne benyttes. Men der skabes også nye skoleveje. Det skal undersøges hvorvidt nogle af de nye skoleveje kan klassificeres som trafikfarlige og – i så fald - om prioriteringen for anlæg og etablering af sikre skoleveje skal revideres.
Økonomiske konsekvenser
Administrationens oplæg vil medføre:
· Cirka kr. 1,7 mio. kr. færre driftsomkostninger årligt på grund af færre udgifter til ledelse og bygningsdrift.
· En yderligere driftsbesparelse på ca. 2,8 mio. kr. årligt hvis skolebygninger, der ikke er i anvendelse, afhændes.
· Udgifter til udbygning eller omdannelse af klasse- og faglokaler på ca. 18 mio. kr.
· Øgede udgifter til transport på cirka kr. 1,2 mio. kr.
· At de bevarede skoler tilsammen vil have et overskud på cirka 5,5 mio. kr. efter indfrielse af det vejledende timetal og 13 % arbejdstid til andre opgaver.
· Overskuddet prioriteres til implementering af den nye struktur samt udvikling og styrkelse af fagligheden, herunder implementering af IT-strategien. Til sammenligning mangler der i den nuværende struktur ca. 10,6 mio. kr. for at kunne tilbyde det samme serviceniveau.
Økonomicenterets påtegning
Økonomicentrets bemærkninger er indarbejdet i sagen.
Indstilling
Skolechefen indstiller, at Børne- og Uddannelses- og Integrationsudvalget anbefaler overfor Byrådet,
at Oplægget til fremtidig skolestruktur sendes i offentlig høring
at Driftsoverskuddet ved reducerede udgifter til ledelse og bygningsdrift mv. fratrukket ekstra udgifter til transport ca. 3,3 mio. kr. anvendes til udvikling indenfor skoleområdet
at Skolernes overskud på ca. 5 mio. kr. disponeres på skolerne til implementering af den nye struktur samt udvikling og styrkelse af faglighed.
at Anlægsudgifter på ca. 18 mio. kr. afholdes af de i budget 2012-2015 afsatte rådighedsbeløb.
Beslutning i Børne-, Uddannelses- og Integrationsudvalget den 24. oktober 2011:
Fraværende:
BUI godkender indstillingerne, med tilføjelse til 4. at BUI vil i det videre arbejde med skolestrukturen prioritere de afsatte anlægsmidler til udvikling af undervisningsmiljøer og faciliteter, således at der skabes attraktive læringsmiljøer i fremtidens skole.
BUI anbefaler overfor Økonomiudvalget og Byrådet at forslaget sendes i offentlig høring.
Bilag
330-2011-1370360 | Arbejdsgruppens vision og visionstemaer (vedtaget af Byråd).pdf |
330-2011-1370354 | 3 scenarier for fremtidig skolestruktur.docx |
330-2011-1370365 | Arbejdsgruppens principper for scenarier.pdf |
330-2011-1370352 | Kortmateriale - Administrationens forslag til skolestruktur.pdf |
330-2011-1373163 | Administrationens forslag.pdf |
330-2011-1370374 | Politisk proces- og tidsplan vedr. skolestruktur.docx |
Dagsordenspunktet er indsat af Webmaster den 27. oktober 2011
Webmaster synes, at det er værd at hæfte sig ved - i forhold til diskussionen sidste år, at det er lykkedes at finde argumenter for at bevare
· Kirkeskovskolen (på grund af et ønske om at bevare den eksisterende landsbymodel med fælles ledelse for skole og dagtilbud i et tyndtbefolket landområde)
· Dalmose Centralskole (er pt bæredygtig, samt på grund af afstanden til og manglende kapacitet på de nærmeste alternative skoler)
· Hashøjskolen (da boligbyggeprogrammet i Slots Bjergby forventes realiseret)
· Hvilebjergskolen (da boligbyggeprogrammet i Sørbymagle forventes realiseret)
· Omø Skole (på grund af afstanden til den nærmeste alternative skole)
og
· Stillinge Skole (på grund af afstanden til og manglende kapacitet på de nærmeste alternative skoler) - den skulle ellers have delt skoledistrikt med Nørrevangsskolen.
Mon ikke det med lidt god politisk vilje havde været muligt, at finde lige så gode argumenter for, også at bevare nogle af de skoler, der nu planlægges nedlagt?
Birgitte Poulsen (V)
Der fremføres nu en skarp kritik først og fremmest fra Flakkebjerg området om, at Birgitte Poulsen (V) har favoriseret det lokalområde hun bor i.
Hvorfor skal Slots Bjergby - kun 4 kilometer fra Slagelse - være det landområde, som skal være fremtidens?
Det falder mange for brystet, at Venstre med den ene hånd uden at ryste - kan lukke 6 skoler og dermed lokalsamfund og måske opnå en samlet besparelse på omkring 1,7 millioner kroner pr. år, når man med samme hånd agter at bruge 125 millioner kroner på en særdeles usikker fremtid i et landområde, ved at bygge en ny skole.
Der er i dag omkring 125 elever på Hashøjskolen og man mener - ja, det mener man i ramme alvor, at det bliver nødvendigt med en skole til 425 elever.
Det er en kendsgerning, at det er 8 gange så dyrt at bygge i Slots Bjergby som at udbygge i Flakkebjerg, hvis der også satses på plads til 425 elever.
Birgitte Poulsen menes at være inhabil i sagen, som tidligere formand for skolebestyrelsen for Hashøjskolen og som medlem af det lokalråd i Slots Bjergby, som har lavet et oplæg om udbygning i Slots Bjergby.
Det siges også, at venstre i hele planen har haft sin "blå hånd" inde og styre administrationen, så man kunne få en indstilling fra administrationen, som passede i ens kram.
Det er altså påstanden fra nogens side, at man lige kunne bruge nogle faktuelle oplysninger her og undlade nogle andre her.
Det er en grov påstand, og vi kan ikke vide om den er sand, men meget tyder på det - især når man ser på befolkningstilskrivningerne.
Der er lige så stort grundlag for tilvækst i Frølunde-Tårnborg som i Slots-Bjergby, men sådan fremgår det ikke af administrationens indstilling.
Heller ikke her i sagsfremstillingen hører vi en dyt om den nye skole, der skal bygges i sammenhæng med Gerlev Idrætshøjskole - den er da også en del af skolestrukturen - eller er det bare os, der ikke forstår det?
Endelig - er der det afgørende i hele sagen, at VKO inden systemskiftet i 2010 lovede borgerne, at man specielt fra Venstres side ikke ville lukke skoler. Den er svær lige at "æde i sig" igen.
For et år siden - da demonstrationerne gik på det højeste, men Ebbe Ahlgren fra Socialdemokraterne endnu ikke havde skiftet side - bakkede Venstre, med Stén Knuth i spidsen, demonstranterne op.
De kom ud og talte med demonstranterne og forsikrede dem om, at de gik ind for bevarelse af alle skoler i kommunen.
Man fik endda det beroligende budskab på tryk: "VKO vil bevare alle skoler og derved også lokalsamfund for at sikre balance og helheden i hele kommunen".
Men der gik ikke længe, så indførte man den såkaldte rygsækmodel. Her var ingen protester fra Venstre. Jeg kan tydeligt huske, at Johnny Persson ved et kommunevalg i Korsør gik rundt og sagde: "STYRK FOLKESKOLEN - SEND LÆRERNE PÅ SKOLEBÆNKEN."
Denne økonomiske tildelingsmodel indebar, at skolerne nu fik tildelt penge pr. elev og ikke pr. skoleklasse.
Det vidste man godt ville medføre, at de skoler i kommunen, der havde et lavt elevtal i klasserne, ville blive tvunget i knæ og at disse skoler dermed ikke kunne levere varen fremover. Nogle politikere kæmpede for at finde nogle penge, så man kunne dæmme op, for den værste del af massakren.
Nu bruger man som argument for at styrke skoleområdet, at disse skoler må lukke.
Herre Jemini - man har jo allerede økonomisk udsultet dem. Det her er ikke anstændigt - det er simpelthen
Konsekvensen af denne beslutning var i første omgang, at de ramte skoler ikke havde penge til lærerlønninger og i maj 2011 mødte 150 lærere op for at demonstrere mod den fyring af 77 lærere, som havde fundet sted.
Stén Knuth (V) gik udenfor og så på lærerne og gav udtryk for: "... at han var forbavset over, at så mange lærere var mødt op."
I øvrigt endte det med, at i alt 120 lærere blev fyret. Hvordan har man mon styrket uddannelsesniveauet, når man nu har 120 skolelærere færre til det samlede elevantal som sidste år? Måske blev de frigjort fra deres arbejde, så de kunne komme på skolebænken.
Stén Knuth ved præcis, hvordan tingene hænger sammen og også hvad det vil ende med, men man kan måske med lidt fiflen lige drage omsorg for, at ens egne kernevælgere i kommunen går så smertefrit - som muligt - ud af det her.
Udvalgsformanden Stén Knuth (V) får nu lejlighed til at give udtryk for sine holdninger på byrådsmødet mandag den 31. oktober 2011 kl. 17.00 og igen på Gerlev Idrætshøjskole den 9. november 2011 (stedet er valgt med omhu - kernevælgerne fra Slots Bjergby bor jo her).
Ved stormødet i Antvorskovhallen sidste år var mødt 500 - 600 borgere op. Så det er ikke lige her, man skal holde møde.
Det havde klædt ham, hvis han havde holdt møde med borgene på de skoler, som han og den borgerlige fløj nu pludselig - modsat tidligere - mener skal nedlægges.
Vi så gerne Stén Knuth møde op i Tårnborghallen og fortælle borgerne i Tårnborg, hvorfor netop deres skole skal lukkes.
Det må "skyggeborgmesteren" sagtens kunne forklare, så alle kan se det rigtige og fornuftige i beslutningen - selv om han og hans kampfæller tidligere har ment det stik modsatte.
Han kan passende tage den rigtige borgmester Lis Tribler med, selv om hun yderst sjældent viser sig på problemernes arena.
Hun er efter sigende mest til snoreklip og indvielser og middage med erhvervslivet, så der kan falde lidt aura på hende.
Hun er tidligere viceskoleinspektør - så hun har næppe problemer med - på pædagogisk vis, at forklare sig i øjenhøjde med borgerne - specielt, når det drejer sig om skolelukninger. Hun er nu nok ikke særlig slikken efter at vise sig frem og måske få det image, at det var hende - der som borgmester - stod for lukningerne af skoler i Slagelse.
Stén Knuth synes at nære samme uvilje. Det er dog ham der som udvalgsformand og som gruppeformand for Venstre har ansvaret for det her. Husk at Venstre mente det modsatte, da Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti havde magten.
... vi græmmes !