SLAGELSE LÆRERKREDS HAR LIGE AFHOLDT GENERALFORSAMLING VI BRINGER HER ET UDDRAG AF DEN SKRIFTLIGE BERETNING DET ER ET RESUME AF HELE DEN PROCES, DER HAR VÆRET OG STADIG ER I GANG DET ER BAGGRUNDEN FOR AT TÅRNBORG SKOLE VED DET NYE SKOLEÅRS START HAR 28% FÆRRE PENGE PÅ BUDGETTET OG SKAL NEDSKÆRE SIN LÆRERSTAB FRA 36 LÆRERE TIL 24 LÆRERE.
| |
"De samlede besparelser, på 68 mio. kr.
vil betyde en stillingsnedgang
på mindst 75 lærerstillinger.." | |
Den 1. januar trådte et nyt byråd til i Slagelse kommune. Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti kunne mønstre et flertal med det mindst mulige: 16 mod 15.
Man valgte en snæver konstituering, hvor vi fik Steen Olsen (A) som formand for det vigtige Børne- og Ungeudvalg. Kredsen fik hurtigt et godt og tillidsfuldt samarbejde med Steen, men han fik ikke lov at sidde længe som formand.
Der blev udtrykt mistillid til hans evner til at samarbejde i udvalget, så højest uhørt valgte udvalget en anden socialdemokrat - Ebbe Ahlgren som formand for Børne- og Ungeudvalget.
Det holdt frem til december, hvor Ebbe Ahlgren gik over i Venstre, og dermed mistede borgmesteren sit flertal i byrådet. Der er nu lavet en ny konstituering i Byrådet, hvor man har lavet en politisk aftale, der kan tiltrædes af store dele af byrådet.
Det er rigtig set i lyset af kommunens store udfordringer i den kommende tid.
Som formand for et nyt udvalg, der har skoleområdet som vigtigste område er valgt Sten Knuth.
Her ses Stén Knuth (V) - til venstre - sammen med sin partifælle Thomas Modell ved dialogmødet i Tårnborg Hallen den 1. november 2010. Stén havde næppe regnet med, at han skulle komme til at stå for ansvaret som gruppeformand og nyvalgt udvalgsformand så hurtigt.
Vi ønsker Sten tillykke med valget og håber på et godt samarbejde.
Slagelse kommune har i de senere år været i en meget gunstig økonomisk situation, men nu har krisen også ramt Slagelse med færre skatteindtægter og forøgede udgifter til den stigende ledighed. Hertil kommer, at der var områder med store underskud, der skulle dækkes ind.
Det særlige børne- og ungeområde ville komme ud med et underskud på ca. 30 mio. kr.
Endelig havde staten et underskud på over 90 mia., og det fik konsekvenser for økonomiforhandlingerne med kommunerne. Der skulle findes besparelser.
Kommunen gik i gang i det tidlige forår, hvor direktionen fik til opgave at finde 75 mio. kr. Kommunens politiske udvalg skulle finde tilsvarende 75 mio. kr., det svarer i alt til ca. 4 % af driftsbudgettet. De tilsammen 150 mio. blev til besparelser i budgettet for 2011.
På skoleområdet skulle kataloget over mulige besparelser findes ved en såkaldt turnusanalyse af hele skoleområdet inkl. PPR og den vidtgående specialundervisning.
I løbet af vinteren blev der indsamlet en lang række data fra skolerne, der førte til en foreløbig analyse, der var en grundig gennemgang af skolernes budgetter og regnskaber, der så blev sammenlignet med mere eller mindre sammenlignelige kommuner rundt omkring i landet.
Det identificerede følgende udfordringer:
. Udgiftsniveauet er lidt højere end gennemsnittet på normal området og indenfor det vidtgående specialpædagogiske område - samtidig med at lærerne oplever, at der sker for lidt med elever med særlige behov.
. Ved karaktersammenligninger opnår kommunen en lav score.
. En høj andel elever modtager specialundervisning og anden form for specialpædagogisk bistand i en eller anden form - stadigvæk samtidig med at lærerne oplever, at der sker for lidt med elever med særlige behov.
· En relativ stor elevgruppe går i privatskoler.
· Der er en forholdsvis lav gennemsnitlig klassekvotient.
· Der er ikke klare snitflader mellem organiseringen af almen- og specialområdet.
Ovenstående førte til, at man valgte det samme firma, Capacent, til at lave yderligere analyser og fremkomme med forslag til:
· En ny budgetfordelingsmodel.
· En ændret økonomistyringspraksis.
· Den fremtidige skolestruktur.
· En nærmere analyse af specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand.
Medarbejderinddragelsen blev i første omgang sikret ved, at der blev indkaldt til 3 workshops, hvor skoleledere, TR og repræsentanter fra Slagelse Lærerkreds havde mulighed for at drøfte og komme med input til analysens udfordringer.
Capacent afleverede i foråret deres rapport med et forslag om at lave en ny ressourcefordelingsmodel, der gør tildelingerne elevtalsafhængige (den såkaldte ”rygsæksmodel”, hvor pengene følger den enkelte elev og ikke klassen –webmasters kommentar).
· En ændret budgetstyringspraksis, der skulle give skolelederne bedre muligheder for at styre budgettet.
· Et forslag til en ny skolestruktur med 5 modeller for en fremtidig skolestruktur, hvoraf de fleste opererede med forslag om store skoler med undervisning på flere matrikler. Et forslag kreds og skolelederforeningen vendte sig kraftigt imod. Og endelig et forslag om øget inklusion (det vil sige, at man lader børn med vanskeligheder hjemtage fra specialundervisning og drager omsorg for at børn ikke overføres til sådan undervisning – webmasters kommentar) og hjemtagning af elever anbragt udenfor kommunen.
Forslagene skulle kunne give besparelser på i alt 56 mio. kr. i 2012.
Endelig havde man ladet to konsulenter fra KL (KL er Kommunernes Landsforening – webmasters kommentar) lave en analyse af vores arbejdstidsaftale, der konkluderede, at lærerne underviste for lidt i forhold til landsgennemsnittet.
Det er i og for sig ganske logisk, at det forholder sig sådan. Det er ikke fordi, vi har Danmarks bedste arbejdstidsaftale set fra lærersynspunkt. Den er god, men ikke Danmarks bedste.
Men når man satser på at højne kvaliteten af undervisningen ved at sende de fleste lærere på efteruddannelse i begynderlæsning, faglig læsning og dansk som andet sprog. Ved at bede en del lærere tage nye linjefag, og hvis man satser massivt på, at have faglige vejledere på alle skoler til at understøtte og forbedre undervisningen, så vil kommunens gennemsnitlige undervisning pr. lærer falde. Det er ganske logisk.
Men KL har beregnet, at kommunen kunne spare 12 mio. kr., hvis lærerne kom op på landsgennemsnittet. Den udfordring står vi med i øjeblikket, idet vores nuværende arbejdstidsaftale udløber 1. august 2011.
De samlede besparelser på 68 mio. kr. vil betyde en stillingsnedgang på mindst 75 lærerstillinger.
Helt grundlæggende har processen været den modsatte af en ønsket proces, hvor man først formulerede visionerne for den frem- tidige folkeskole i Slagelse kommune og så efterfølgende lavede en struktur, der var tilpasset disse.
Det er ikke sket her. Økonomien har dikteret alt!
De 68 mio. kr. blev efterfølgende indarbejdet i budgettet som besparelser, så da budgettet var vedtaget, skulle der laves konkrete forslag til, hvordan besparelserne kunne fremkomme ved en ændring af styrelsesvedtægten. I det arbejde deltog repræsentanter fra kredsstyrelsen, og i skrivende stund er et forslag til en ny styrelsesvedtægt sendt i høring.
Som følge af de mange indsigelser i efteråret indeholder forslaget ikke nedlæggelse af skoler, og Børne- og Ungeudvalget udstedte samtidigt en garanti om, at eleverne skal have det vejledende timetal, og at alle elever kan fortsætte og afslutte deres skolegang på den matrikel, de nu bliver undervist på. Hermed har man afmonteret mulighederne for at spare 68 mio. kr., idet en væsentlig forudsætning var, at det skulle være muligt at lave større klasser i de nye skoledistrikter.
Skolelederne og skolerne har i forslaget fået en umulig opgave. Vi er meget spændte på, hvilken politisk beslutning, der bliver taget på baggrund af høringssvarene.
Politisk har man sat sig selv og skolerne i en umulig situation. Vi har i vores høringssvar til en ny styrelsesvedtægt betonet ovenstående dilemmaer, betonet at skoler med undervisning på flere matrikler er meget uhensigtsmæssigt, og betonet at forslaget ikke er langtidsholdbart. Det er vigtigt, at elever, forældre og lærere oplever et skoledistrikt som naturligt og logisk.
Det er ikke tilfældet med alle de foreslåede nye distrikter. Vi køber ikke politikernes præmis med, at der er skoler, der i Slagelse kommune har et to-sprogsproblem, der skal løses ved kunstige skoledistrikter.
Der er skoler, der har utilpassede og dårligt integrerede børn og unge, men det er ikke isoleret til at være et problem for tosprogede elever. Det er et socialt problem. Det vejledende timetal er afgørende for, at nå folkeskolelovens fælles mål.
Vi har allerede i lang tid ageret som om, der skal være store besparelser på skoleområdet, så vi har anmodet Center for Skole om en forhandling af afværgeforanstaltninger til at imødegå, at vi kommer ud i en situation, hvor lærere skal afskediges. Vi har også lavet et oplæg til en procesplan for, hvordan forflyttelserne af lærere skal foregå, hvor vi tager udgangspunkt i vores aftale om procedure for forflyttelser.
Grundlæggende arbejder vi på, at vi som kreds skal have maksimal indflydelse på, hvordan det foregår, så vi ad den vej kan være med til at sikre, at det sker ordentligt og redeligt.
|
Her har du slagelse lærerkreds bestyrelse Webmaster har den opfattelse, at de bedste til vurdere problemerne og tilstanden er lærerne, der til daglig ved hvor skoen trykker. Det skriftlige referat var tilgængeligt i dag den 8. april 2011. Politikerne fatter ikke i substansen i det her. Derfor har vi oplevet det totale kaos og en usikkerhed til, at træffe fornuftige og saglige beslutninger. Overvejer du i øvrigt, at lade dit barn indskrive i privatskole? |
Fokus på skolernes kvalitet og indhold
| |||
Indsat af Webmaster den 18. marts 2011
Vi har følgende kommentar:
Byrådet har for indeværende skoleår vedtaget at pengene skal følge barnet - den såkaldte rygsækmodel - og ikke som tidligere klassen.
Det indebærer eksempelvis, at Tårnborg skole i indeværende år mister 28% af de tildelte midler til undervisning. Det skyldes, at man ikke har et tilstrækkeligt elevtal i en del klasser og dermed mister penge.
Der er ikke afsat en pulje til de skoler, der bliver hårdest trængt således, at der kan afsættes et tilskud.
Det betyder samlæsning og for kommunen under et, at de små skoler bukker under.
En ændret lærertidsaftale - således at lærerne af deres samlede arbejdstid underviser en time mere om ugen og skærer en time fra andre aktiviteter giver økonomisk set en teknisk besparelse, idet aftalen medfører, at kommunen kan afskedige omkring 70-75 lærere.
Hele forudsætningen for den budgetaftale, der blev indgået mellem Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti på skoleområdet, var at skoledistrikterne skulle udvides og lægges sammen.
Den forudsætning er man nu løbet fra i den tilsyneladende forbrødring mellem de to blokke i byrådet. Det er dybt uansvarligt og en katastrofe for vort kommunes skolevæsen.
Taberne bliver vore skolebørn.
Du kan se konsekvenserne, når det nye skoleår begynder i september 2011.
Det bliver spændende at se, hvordan den nye udvalgsformand Stén Knuth redder sig ud af det her.
Noget kommer man til at gøre for at undgå kaos.
Webmaster
|
Ny formand for Børn- og Ungeudvalget, Ebbe Jens Ahlgren, Socialdemokraterne. (nu Venstre)
At være blevet formand for velfærdsområdet er et vigtigt og spændende område at arbejde politisk med.
Der er et ønske om, at der er et godt samarbejde med oppositionen og oplevelsen er, at der er en bedre stemning i udvalget nu end tidligere.
Håbet var, at der kunne blive aftalt en bred aftale ved budgetseminaret.
På trods af, at dette ikke skete, er der lavet en god aftale med SF.
| |
Skolen fylder meget for tiden! Der skal arbejdes for en fremtidssikret løsning indenfor skolevæsenet, så der ikke igen om tre år skal spares på området..
Intentionen er, at der max. er 12 skoledistrikter i Slagelse Kommune, og at de penge der spares på driften ved den nye skolestruktur, bliver i skoleområdet.
Udvalgsformanden havde gerne set, at der var besluttet flere skolelukninger end to som forslaget ser ud pt.
Det er en god ide at lave en elevbaseret tildelings model, hvor pengene ”følger” barnet.
Øvelsen bliver at få skabt en god samlet skole, hvor så mange som muligt kommer videre i uddannelsessystemet.
”Vi” er godt på vej i den rigtige retning med henvisning til de forbedrede læseresultater og afgangsresultater.
Intentionerne er også at dele af specialundervisningen flyttes ud på skolerne. Der er en forståelse for, at det kræver ressourcer og fagspecifikke dygtige lærere til at varetage denne opgave.
Deltagerne ved dialogmøderne har sendt meget klare meldinger til udvalget og det er blevet hørt selvom det måske ikke ser sådan ud, når det udsendte høringsforslag læses.
Det udsendte er, hvad der kunne blive enighed om.
|
Dialogen med lokalsamfundene er vigtig for at bevare et levende samfund og at der sendes høringsmateriale til Børne- Ungeudvalget, som de kan bruge i den videre behandling.
Det er væsentligt, at elever og forældre, som bor i Slagelse Kommune, er tilfredse med tilbuddene.
I forbindelse med omstruktureringer af skoleområdet er der mange andre udvalg og styregrupper, som også er med ind over for at få det hele til at gå op – f.eks. cykelstier, ændring af bustider og ruter.
Det er et meget stort puslespil, der skal gå op.
Lærernes arbejdstidsaftale – A08 – er en særdeles god aftale. Fremadrettet skal den genforhandles (aftalen er opsagt), når den endelige skolestruktur er kendt.
Det politiske udgangspunkt er, at der ønskes mere undervisningstid fra den enkelte lærer i Slagelse Kommune.
Deloitte-rapporten viser et ”pænt merforbrug” på udsatte / sårbare børn.
Det har vist sig, at de dyre anbringelser på døgninstitutionerne, ikke har haft den ønskede effekt
|
Ebbe er 54 år • Gift med Marianne. • Født og opvokset i Korsør og bor der stadig. • Har et 4-årigt barnebarn, som de har meget glæde af. • Har tidligere været ansat i politiet i 17 år, men måtte stoppe pga. en arbejdsskade. • Blev herefter aktiv i det boligpolitiske arbejde i Korsør samt i organisationsarbejde i Socialdemokratiet. • Har været formand for Korsør Partiforening samt for fællesledelsen i Slagelse. • Har været partimedlem i 8 – 10 år. • Formand for Børn- og Ungeudvalget og menigt medlem af Handicap og Socialpsykiatri. • Blev valgt ind i byrådet første gang fra januar 2010 (har været stillet op én gang tidligere, men blev ikke valgt).
| |
Ved at anbringe nogle af de børn i familiepleje, som er både billigere, men også mere hensigtsmæssigt for børnene, så er der tale om besparelser på godt 6 mio. kr. om året.
Der er respekt for det arbejde, der gøres på døgninstitutioner, men Slagelse Kommune har anbragt for mange børn, viser resultaterne nu.
Det er vigtigt med en ordentlig personalepleje og at ingen andre end personalet selv skal bestemme, hvordan trivselsmidlerne anvendes.
At det er blevet en halvering af beløbet er vel rimeligt i fht. den økonomiske situation.
|
De valgte værdiord vurderes som relevante og gode.
Ebbe vil gerne være meget politisktydelig i fht. hvilken retningSlagelse Kommune skal gå og hvor ærlighed prioriteres højt, når der skal meldes beslutninger / ændringer ud og at man skal turde gøre en forskel som politiker og vise glæde ved det politiske arbejde.
Formanden for Børn– og Ungeudvalget kan, som noget nyt fremover efter aftale træffes en gang om måneden – næste gang er d. 3/11 2010 i tidsrummet 14.30 – 16.00
Ebbe tager hver eneste henvendelse fra en borger meget seriøst.
Tak til Ebbe for en interessant samtale!
Karin Elmhøj Pedersen
Indsat den 16. december 2010 Kilden er: SLAGELSE LÆRERKREDS DLF-KREDS 54 Karin er redaktør på kredsbladet
|
STORMØDE I ANTVORSKOVHALLEN MANDAG DEN 6. DECEMBER 2010 OM SKOLEPOLITIK |
5-600 hundrede forældre var mødt op for at sige deres uforbeholdne mening om den nye skolepolitik. Politikerne var ikke særligt lystne for at forklare sig og svare på spørgsmål. Det er nu gået op for forældrene, hvad det hele handler om. Det har det faktisk gjort hele tiden. Nok erkender man fra borgernes side, at der skal spares, men får disse besparelser konsekvenser for ens eget barn, så bliver man gram i hu. Forældrene var delt i 2 lejre. Dem fra landsbyskolerne og dem fra storskolerne. Fra politisk hold, har man ikke kunnet skære igennem, fordi man tænker mere i vælgertilslutning end i de økonomiske realiteter. Det er helt utroligt, at man faktisk ikke har fulgt en eneste af de anbefalinger, som man har betalt Capacent i dyre domme for at komme med, men har valgt sine egne lappeløsninger. Det er bestemt ikke kønt. Efter at Ebbe er blevet løsgænger, er det oppositionen, der nu har ansvaret for skolepolitikken. Man får svært ved at svare på, hvorfor man nu har vedtaget at elever fra Nørrevangsskolen, Stillinge skole og Marievangsskolen kan flyttes frit indenfor det nye skoledistrikt, men det kan jo blive ændret når man får tænkt sig om. Nu har man flertallet og dermed ansvaret og kan ikke mere køre friløb. Man har også inputtet fra de mange vrede forældre og får sikkert et hav af høringssvar, man kan endnu nå at lave det hele om - åbne budgettet og begynde på at gennemføre sit eget budget og fyre ansatte i administrationen. Det havde været yderst klædeligt med et bredt politisk forlig i denne skolestruktursag - det lå lige for, men sådan skulle det ikke være. Nu er det sjældent, at der er noget, der er så skidt, at det ikke er godt for noget. |
Vi skal ikke kommentere politisk på det her, men kan blot konstatere at Tårnborg skole har overlevet i denne omgang, men der skal selvfølgelig flyttes elever fra Baggesenskolen og Broskolen til Tårnborg skole, for at nå op på et elevtal på mindst 22 elever pr. klasse for at økonomien kan hænge sammen. Det er man glade for herude hos os, men Broskolens forældrekreds bryder sig ikke om det. Der er endnu mange detailspørgsmål, der skal tages stilling til, og det er givet, at der vil være forældre også her ude hos os, der ikke bryder sig om det der skal ske - for elever kan jo også blive flyttet den anden vej. Webmaster den 7. december 2010 - vi bringer formentlig lidt senere lidt presseklip fra mødet. |
SÅDAN SER DE NYE SKOLEDISTRIKTER UD FOR HELE KOMMUNEN
Nu kan børn fra Korsør sydby og fra "guldkysten" komme til at gå på Tårnborg skole. Eller børn fra vort område på enten Broskolen eller Baggesensskolen. Det kan sikkert være hensigtsmæssigt for nogle. Der er jo frit skolevalg inden for det enkelte skoledistrikt.
| |
SÅ BLEV SPÆNDINGEN UDLØST "... NOMENSAS - NOMENSAS - VI SKAL HELT IND I SINDET ! ..." | |
Ikke overraskende eller uventet måtte Ebbe Jens Ahlgren (S) træde i karakter og bekende kulør på Byrådsmødet mandag den 29. november 2010. Han valgte at stemme sammen med blå blok og imod sine egne.
Det indebærer med hensyn til skoledistrikter - for vort områdes vedkommende, at skoledistrikterne for Baggesenskolen, Broskolen og Tårnborg skole sammenlægges med en fælles ledelse.
Det var også venteligt. Det faseopdelte skoleforløb blev ikke vedtaget - så nu vil man fremover have 0. - 9. klasse på alle tre skoler.
Så undgår vi, at de mindste fra vort område skal gå på Baggesenskolen.
Det lyder jo godt - sådan lige umiddelbart.
Der er dog det problem, at der skal være mindst 22 elever i en klasse, for at økonomien kan hænge sammen.
I dag er der mange klasser, der ikke kan nå op på dette elevtal.
Hvorfor - er det nu et problem? - det har det jo ikke været tidligere.
Jo - ganske enkelt fordi man har indført en "pisk".
TVANG VED HJÆLP AF PARAGRAFFER I VEDTÆGTER - MODERNE STYRING PÅ HØJESTE NIVEAU
Pengene følger nu eleven og ikke klassen - så er der ikke elever nok i en klasse, ja så kommer man til at mangle penge og må lægge klasser sammen. Der skal fremover være 22 elever i en klasse. Der må gerne være flere - helt op til 28.
Inspektøren for skoledistriktet (benævnt skolelederen) bliver bemyndiget til, at tilsidesætte alle andre hensyn. Det bliver nemlig skrevet ind i styrelsesvedtægten, at man ved en afgørelse om at flytte en elev kan lade dette ske, hvis årsagen er begrundet i økonomi.
Den begrundelse kommer rigtig mange til at høre fremover.
Grundet Ebbe blev modersmålsundervisningen droppet. Det skulle ellers have været sådan, at man kunne indføre denne på 0. - 6. klassetrin, hvis der var 12 børn der havde behov herfor.
Blå blok vil anvende pengene til modersmålsundervisningen til at styrke dansk-undervisningen på de tidligste klassetrin og til transport til de tosprogede elever der vælge at flytte fra en skole med mange tosprogede til en skole med færre.
Vi kan konstatere, at der for vort områdes vedkommende ikke er ændret noget på grænsen til Vemmelev. Det må have været en fejl i materialet.
Skolestrukturen skal nu i 8 ugers offentlig høring og bemærkninger med videre, skal være indsendt senest den 26. januar 2011 kl. 12.00
Orientering om ny skolestruktur
Uddybning af oplæg til ny skolestruktur findes på slagelse.dk/nyskolestruktur Materialet vil derudover være til rådighed på biblioteker og borgerservicecentre.
Borgermøde den 6. december kl. 19-21 i Antvorskovhallen, Sejerøvej 1, 4200 Slagelse.
Her vil oplægget til den nye skolestruktur blive præsenteret. OffentlighøringomnyskolestrukturiSlagelseKommunex.pdf
Udkastet til den ny styrelsesvedtægt på skoleområdet m.v. er lige så vigtig - den kan du læse ved at klikke her. Vi har den kun i udkast. (I skrivende stund 3.12.2010 er der ikke adgang til politikerweb på Slagelse kommunes hjemmeside - vi ville gerne se om udkastet er blevet vedtaget den 1. december 2010 og om der er sket ændringer på byrådsmødet). Det ser ikke ud til at være tilfældet (webmaster den 3.12.2010) - så den her er god nok.
Høringssvar Fristen for indsendelse af høringssvar er senest den 26. januar 2011 kl. 12.00.
Høringssvar sendes til: Center for Skole Att: Pia Moll Torvegade 24, 2. sal, 4200 Slagelse. Mrk. ”Høringssvar til ny skolestruktur”. E-mail: centerforskole@slagelse.dk
Vor forening vil formentlig afgive sit høringssvar.
| |
GYSERTIMEN
Mandag aften ved midnatstide efter det turbulente byrådsmøde valgte Ebbe, at udmelde sig af partiet Socialdemokraterne og blive løsgænger
Det var klogt nok, for ellers var han givet blevet ekskluderet. En sådan opførsel kan man ikke leve med. Det ser jo også pænere ud at gå selv - end at blive smidt ud.
Nok havde Ebbe meddelt på gruppemødet, at han ville stemme mod sine egne og det er helt OK, men at stemme imod indholdet i budgetforliget, som han havde været med til at vedtage - det er helt bestemt ikke OK.
Nu går den gode Ebbe og venter til efter jul og overvejer hvilket parti han skal melde sig ind i. Det bliver sikkert Venstre, fordi de har mest at tilbyde og så kan han være sammen med sin gode ven Johnny Persson (V). Der er også dem - der gætter på, at han allerede var "købt" for lang tid siden og at han aldrig har været socialdemokrat.
Situationen er den, at han nu kan give magten til blå blok og det kan medføre udskiftninger af udvalgsformænd og forkvinder.
Han kan også vælge at køre friløb som løsgænger og stemme fra sag til sag - så er han teoretisk set byrådets mægtigste medlem.
Måske bliver dette forhindret ved, at en fra blå blok skifter over til rød blok. Et gæt kunne være Bjørn Olsen (O). Han får i dag 64.827 kr. for at være i byrådet og 23.040 kr. for at sidde i Børn- og Ungeudvalget. Det kunne være rart med blive udvalgsformand og så i stedet få 172.935 kr. for at være i det samme udvalg og så måske et par andre poster - f. eks formand for værkerne eller andet lignende, der kaster lidt af sig.
Bjørn er gammel socialdemokrat, så det at hoppe tilbage til de oprindelige rødder, kan vel ikke være så fremmed for ham. Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti er jo også tilhængere af en stram udlændingepolitik, som nemt kan matche Dansk Folkepartis. Her er lidt benarbejde for gruppeformanden Flemming Erichsen og kredsformanden Claus B. Jørgensen.
Der kan sagtens tænkes andre, der seriøst overvejer et hamskifte. Man kan jo også prøve Niels Jørgensen (C) - i sidste samling gik Ingrid Dyhr Toft (C) - jo sammen med rød blok og sparede lige erhvervslivet for indførelse af dækningsafgift - en gave til sin vælgerskare på omkring 50 millioner kr. årligt og fik en lidet krævende udvalgsformandspost - så det ville der jo ikke være noget opsigtsvækkende i. Her må Lis Tribler på arbejde. Hun havde så gode relationer til sin veninde Ingrid.
Måske kunne denne nye situation medføre, at man kunne samarbejde bredt i Slagelse byråd.
Det ville være en lykkelig udgang på den blokpolitik S og SF har ført med et flertal på grundlag af 124 stemmer flere end blå blok.
Det er faktisk flertalsdiktatur som det praktiseres på Borgen - kaldet parlamentarisme og ikke demokrati, hvis særkende er, at afgørelser træffes med hensyntagen til mindretallet i forhold til dettes størrelse.
Det ville da være rart med lidt demokrati, således at halvdelen af Slagelse kommunes borgere ikke fortsat holdes uden for politisk indflydelse.
Byrådet vedtog på et turbulent byrådsmødet mandag d. 29. november at sende en ny styrelsesvedtægt for skoleområdet i Slagelse kommune i høring.
Højest overraskende blev styrelsesvedtægten sendt i 8 ugers høring udelukkende med stemmer fra Venstre, Konservative, Dansk Folkeparti og Ebbe Ahlgren (S) - nu løsgænger!
Konstitueringsflertallet kom altså i mindretal. Vi skal ikke kommentere mere på det politiske, for det er vor forening aldeles uvedkommende, men vi har jo lov til en kommentar, da den politiske situation i Slagelse kommune vel nærmest kan betegnes som rent kaos.
Det bliver spændende at se hvordan situationen udvikler sig. Det er stensikkert at det bobler og gærer og syder bag facaden.
Webmaster den 2. december 2010. Rettelser og korrektioner samt tilføjelser den 3. december 2010. |
Her kan du læse hvad lærerkredsen i Slagelse - kreds 54 med 1.155 medlemmer under Danmarks Lærerforening skriver om budgetforliget i Slagelse kommune. De er ikke i tvivl om, hvad der kommer til at ske - de siger: Lærerne kommer til at betale dyrt for kommunens besparelser i kommunens budgetforlig – hvad betyder det for skolevæsenet? Læs videre ved at klikke på linket nedenfor. Her er det fagfolkene, der har skoen på i det daglige og som ved hvor den trykker der advarer. |
LEDER SKOLEPOLITIKKEN I SLAGELSE ER NÆPPE ET PLETSKUD
I 2011 vil det betyde en besparelse på 20 mio. kr. og i 2012 på 68 mio. kr. Dermed placerer Slagelse sig på en klar førsteplads i nedskæringer på skoleområdet i Danmark!
Befolkningsprognosen fra 2009 sagde, at elevtallet frem til 2018 ville stige svagt. Befolkningsprognosen fra 2010 siger, at elevtallet vil falde med ca. 1600 elever i samme periode.
For at afbøde
Klar ansvarsfordeling i ledelsesteamet skal sikre, at der er medindflydelse for medarbejderne. Af samme grund skal der være valgt en tillidsrepræsentanter på de fysisk adskilte afdelinger.
Det står dog i Folkeskoleloven fast, at alle elever har krav på en undervisning tilpasset den enkeltes behov. Der kan være en frygt for, at økonomitænkning på skolerne gør, at dette ikke sker. Der skal fortsat være en central visitation for elever med vidtgående behov for specialundervisning. Den opgave er så stor, at den enkelte skole vil have vanskeligheder med at løfte den alene.
Med de vedtagne besparelser kan det være svært at bevare intentionerne i aftalen. Men i de kommende nødvendige forhandlinger af en arbejdstidsaftale skal vi vide, at værne om vores kronjuveler i aftalen!
Men der vil blive nedlagt mange stillinger op til sommerferien næste år. Ellers kommer besparelsen ikke hjem.
|
http://www.slagelselærerkreds.dk/Nyheder?docid=16141 |
Helt utroligt, at skolen ikke har regler for elevernes anvendelse af netværket. Eleverne skal selvfølgelig ikke sidde i skoletiden og se film på Youtube, være på Facebook eller chatte på nettet, selv om det er en sej, lækker og dejlig måde, at få skoletimerne til at gå på.
Sådan trafik kan blokeres via firewallen.
Lige så afsindigt lyder det, at man ikke er koblet på lyslederfiber med en tilstrækkelig båndbredde.
Sådan noget skal bare "funke" - det er det man har en IT-ansvarlig til. Er en opkobling ikke nok, så kan man jo købe flere.
Men skolen står måske ikke frit, men skal være koblet op på et eller andet eddikedyrt kommunalt system.
Det er som at have en masse biler, men ingen benzin til dem.
Webmaster kommentar 5. december 2010
25. november 2010 DER SKAL IKKE LUKKES SKOLER, men der er andre vigtige ting i spil. En alliance mellem dele af rød blok og blå blok medfører, at Vestermose skole og Dalmose skole alligevel ikke skal lukkes. Det sker ved at ændre skoledistrikterne, således at der overføres elever fra de tilgrænsende områder. Det viser sig også, at besparelserne ved at nedlægge Dalmose skole ikke er så store som først antaget. Skolen er nemlig i sin tid solgt til et leasingselskab og så har man lejet (leaset) sig ind. Der ligger en kontraktlig forpligtigelse til at købe skolen tilbage, når kontrakten udløber og indtil dette tidspunkt skal man betale leje hvert år - også selv om der ikke går nogen børn på skolen. Det er den såkaldte venstre model som borgmester Peter Brixtofte lancerede i Farum, der slår igennem. Der foreligger nu et udkast til hvorledes skoledistrikterne skal se ud fremover. Der bliver 11 skoledistrikter og man skal vælge mellem 2 modeller. En hvor man ikke fordeler de 2 sprogede elever og så en, hvor man forsøger at sprede de 2 sprogede elever. Den sidste model ville fremme integrationen. Man siger det ikke højt, men hos nogen forældre ligger der "en indre svinehund" i sjælen og de vil gøre alt for at undgå, at deres lille pige eller dreng skal gå i samme klasse som "de fremmede". Sådan var det sidste gang da man flyttede 2 sprogede elever til Tårnborg skole. Forlev friskole fik pludselig en masse nye elever. Sådan er virkeligheden og det er der en forhenværende hjemmehjælper fra Gentofte og hendes parti, der lever højt på. Vi håber byrådsflertallet har politisk mod og ikke ryster på hånden. Skolelukninger og integration kræver mod. Egentlig burde der lukkes skoler, fordi der simpelthen ikke er elever nok og det ville nok være hensigtsmæssigt med en spredning af de tosprogede elever på Nørrevangsskolen. Her er 75 % af eleverne tosprogede. Sagen behandles indledende på et møde i Børne- og ungeudvalget mandag den 29. november 2010. Du kan se dagsordenens punkt 5 og de relevante bilag nedenfor. På mandag bliver der også holdt Økonomiudvalgsmøde og så et ekstraordinært byrådsmøde om aftenen. Så mandag aften foreligger der er en beslutning. Det videre forløb bliver sådan at byrådet skal vedtage det hele og herefter skal det hele i 8 ugers høring. Herefter kommer den endelige vedtagelse. Vi skal naturligvis alene fokusere på Tårnborg skole. Her er 2 modeller i spil og en ændring af grænsen mod Vemmelev (som ikke er offentliggjort på indeværende tidspunkt). Vi er ikke det mindste i tvivl om, at model B næppe vil falde i god jord. Vor forenings bestyrelse mener bestemt ikke, det er nogen god idé, at faseopdele på den måde. Det betyder jo, at de mindste børn fra Tårnborg skole skal sendes til Broskolen. Det ville selvfølgelig heller ikke være nogen god idé, at sende de mindste børn fra Broskolen til Tårnborg skole. Vi mener også, at det bedste for børnene vil være, at de kan gå sammen fra 0. til 9. klasse på samme skole. Der afholdes et offentligt møde om skoledistrikterne og skolepolitikken i Antvorskovhallen den 6. december 2010.
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Ny struktur, budgettildelingsmodel og styrelsesvedtægt på skoleområdet i Slagelse KommuneSagsnr.: 330-2010-104004 Dok.nr.: 330-2010-482948 Åbent Kompetence: BY
Sagens indhold Slagelse Kommunes skoleområde har i 2010 været underlagt en 360-graders analyse, kendt som en turnusanalyse. Turnusanalysen er udarbejdet som led i udmøntningen af kommunens effektiviseringsstrategi.
Skoleområdet står overfor en række udfordringer:
· Faldende demografiudvikling · Økonomisk skævvridning mellemskolerne til fordel for de mindre skoler · Sikring af faglig og økonomisk bæredygtighed på alle kommunens skoler · Uhensigtsmæssig incitamentstruktur, der ikke er i overensstemmelse med områdets politiske målsætninger omkring den inkluderende skole · Den nuværende uhensigtsmæssige kapacitetsudnyttelse bliver forværret qua demografiprognose · Organiseringen af almen-specialområdet er uhensigtsmæssig · Mange elever visiteres til specialpædagogisk bistand · Lærerne underviser gennemsnitlig mindre end landsgennemsnittet
Den 11.oktober 2010 vedtog Byrådet budgettet for 2011. Af budgettet fremgår, at skoleområdet skal effektiviseres med 20 mio. kr. i 2011 (effektiviseringen iværksættes pr. 1. august 2011) og med 68 mio. kr. i hvert af overslagsårene 2012, 2013 og 2014. Dette gøres ved at:
· etablere maximalt 12 skoledistrikter. · lave en helhedsløsning for 0-18 års området i Flakkebjerg/Dalmose. · Understøttelse af den inkluderende skole – ny organisering af almen - specialområdet · Mere ligelig fordeling af tosprogede elever · udarbejde en ny budgettildelingsmodel, hvor der tildeles penge pr elev · indgå en ny lærertidsaftale, hvor lærerne skal undervise mere
Effektiviseringen bevirker, at der fortsat kan tilbydes det vejledende timetal til alle elever i kommunen.
På baggrund af input fra arbejdsgrupper, workshops, dialogmøder og temamøder i Børn- og Ungeudvalget har Center for Skole udarbejdet oplæg til:
· ny skolestruktur · ny budgettildelingsmodel · ny organisering af almen-specialområdet · harmonisering af SFO-, fritidshjems- og klub-området · ny styrelsesvedtægt
Opsamlinger fra dialogmøder og workshops samt arbejdsgruppernes forslag kan findes på www.slagelse.dk.
Skolestruktur Udover de her opridsede forudsætninger har Center for Skole baseret oplægget til ny skolestruktur på følgende forudsætninger:
· At skoledistrikterne skal opleves som naturlige og logiske både trafikalt og geografisk. · At der kan være forskellige organisationsformer i de enkelte skoledistrikter. § At der i gennemsnit skal være 22 elever pr. klasse. § At det tilstræbes, at der er max 25 % tosprogede elever i de enkelte skoledistrikter. § At elevflytninger er baseret på frivillighed.
Nye skoledistrikter Der etableres 11 nye skoledistrikter. Hvert skoledistrikt har én ledelse og én bestyrelse. Til hvert distrikt er tilknyttet én fælles administration og ét ressourcecenter (mere herom nedenfor). I hvert af de nye distrikter er der én til tre afdelinger. Afdelingerne svarer til de nuværende skoler.
De nye skoledistrikter er baseret på en sammenlægning af to eller flere af de nuværende distrikter med enkelte justeringer af distriktsgrænserne.
Center for Skole har opstillet to forslag til struktur i hhv. Korsør, Skælskør og Slagelse by. Forslag 1 bygger på den nuværende struktur, men løser ikke ønsket om fordeling af eleverne med henblik på en bedre integration. Forslag 2 bevirker, at der er en ligelig fordeling af tosprogede elever på afdelingerne i de to byer, men indebærer samtidig, at strukturen ændres væsentligt.
Forslag til ny skolestruktur:
Konsekvenser af ny skolestruktur: Den nye skolestruktur indebærer at: · antallet af distrikter reduceres fra 21 til 11 · det gennemsnitlige elevtal i skoledistrikterne stiger fra 346 til 692
Det samlede anlægsbehov bliver vurderet efter den endelige beslutning. Den samlede driftsbesparelse på skolestrukturen og budgettildelingen er opgjort til 20 mio. kr. i 2011 og 68 mio. kr. i overslagsårene 2012-2014.
De nye skoledistrikter vil på mange strækninger benytte eksisterende skoleveje. Men der skabes også nye skoleveje. Det skal undersøges hvorvidt nogle af de nye skoleveje kan klassificeres som trafikfarlige og – i så fald - om prioriteringen for anlæg og etablering af sikre skoleveje skal revideres.
Styrelsesvedtægt – herunder Skolebestyrelser I henhold til Folkeskolelovens § 41 skal kommunalbestyrelsen fastsætte en styrelsesvedtægt for kommunens skoleområde. Som konsekvens af den nye skolestruktur er styrelsesvedtægten ændret.
I overensstemmelse med Bekendtgørelse om proceduren ved en skolenedlæggelse (BEK nr. 615 af 19/07/1993 og 1011 af 20/08/2010) vælges nye skolebestyrelser i skoledistrikter med tre afdelinger. I skoledistrikter med to afdelinger fortsætter de nuværende skolebestyrelser som én sammenlagt bestyrelse valgperioden ud. Dog med de forbehold der fremgår af ’Oplæg til Styrelsesvedtægt for skoleområdet i Slagelse Kommune 2011/2012’ (se bilag). I skoledistrikter med én afdeling fortsætter bestyrelsen uændret.
I skoledistrikter med flere afdelinger oprettes et ’Afdelingsråd’ for hver afdeling. Afdelingsrådet skal bestå af 5 forældre, 1 elev og 1 medarbejder, der repræsenterer afdelingen og skal høres om alle skolebestyrelsens beslutninger. Oprettelsen af afdelingsråd skal sikre alle afdelinger medindflydelse. Oprettelsen af afdelingsråd kræver dispensation for gældende regler. Dispensation kan søges via udfordringsretten. ’Udfordringsretten’ betyder, at offentlige institutioner på forsøgsbasis kan fritages fra nogle statslige eller lokale regler for at afprøve nye måder at gøre tingene på i den offentlige sektor.
Principper for fordeling af elever / klassedannelse i distrikter med flere afdelinger Eleverne skal sikres et så sammenhængende skoleforløb som muligt. Dette sikres ud fra følgende principper
Overordnede principper § Den enkelte elev tilbydes undervisning og SFO/fritidshjem på samme afdeling. § Ved indskrivningen i distriktet fordeles eleverne på afdelingerne ud fra nærmere definerede principper vedtaget af skolebestyrelsen. Der er udarbejdet en række vejledende principper til inspiration. § Skolelederen har kompetencen til at sammenlægge klasser og beslutte, hvilken matrikel den enkelte elev skal gå på.
Elever, der er begyndt i skole i indeværende skoleår eller tidligere har ret til at forblive på deres nuværende skole/afdeling resten af deres skolegang.
Budgettildeling Budget 2011 indebærer, at skoleområdet skal overgå fra en klassebaseret tildelingsmodel til en elevbaseret budgettildelingsmodel. Også i forhold til elever med behov for specialpædagogisk bistand skal ’pengene følge barnet’. Herved får almenskolerne budget og ansvar i forbindelse med henvisning af elever til specialklasser.
Budgetfordelingsmodel almenområdet Den elevtalsbaserede budgettildelingsmodel på almenområdet tager udgangspunkt i tre takster:
1. Indskolingen 0. – 3. Klasse tildeles 24.000 kr. pr. elev 2. Mellemtrinnet 4. – 6. Klasse tildeles 26.000 kr. pr. elev 3. Overbygningen 7. – 10. Klasse tildeles 28.000 kr. pr. elev
Taksten for elever, er visiteret til et specialtilbud/klasse i almenskolen, tildeles 3 gange de ovenstående takster. Det er i modellen forudsat, at den gennemsnitlige klassekvotient skal være 22 elever for at den tildelte ressource kan dække det vejledende timetal samt den almindelige specialundervisning.
Budgetfordelingsmodel til vidtgående specialundervisning Slagelse Kommune ændrer sin budgettildelingsmodel, så ’pengene følger barnet’, og modellen understøtter inklusion. Den skal give skolelederen en ramme for i højere grad at vælge, om der er/kan etableres et passende tilbud i almenskolen for elever med behov for specialpædagogisk bistand. Der anbefales et takstloft på 125.000 kr. stigende til 250.000 kr. afhængig af evaluering samt en fordeling af budgettet ud fra socioøkonomiske kriterier.
Skolerne tildeles således et budget – ud fra socioøkonomiske kriterier – til den inkluderende indsats og specialundervisning. De socioøkonomiske kriterier baseres på: uddannelse, bruttoindkomst, antal af overførselsindkomstmodtagere og indvandrere/efterkommere blandt distriktets borgere.
Modellen indfases over 3 år, da der pt. er stor forskel mellem den aktuelle praksis og en fordeling af midler efter socioøkonomiske faktorer.
Almen-specialområdet Der etableres ét bæredygtigt og centralt forankret videnscenter i kommunen. Formålet med videnscentret er at fremme inklusion i læringsmiljøerne i folkeskolerne i Slagelse Kommune. Videnscentret skal være med til at skabe sammenhæng mellem specialpædagogikken og almenskolen samt understøtte, at der tænkes i helheder omkring barnet.
Derudover etableres et ressourcecenter i hvert skoledistrikt. Ressourcecenteret skal sikre hurtige udredninger og beslutninger om indsatser, kvalificeret vejledning til lærere og opsøgende indsatser i forhold til forældre, kontakt til sociale myndigheder mv. Når alle skoledistrikter har eget ressourcecenter, kan skolen sætte ind omgående og koordineret i forhold til elever i vanskeligheder. Ressourcecentret skal desuden have et tæt samarbejde med dagtilbud og ungdomsuddannelser. Det vil sikre et kvalificeret og effektivt samarbejde om udsatte børn og unge mellem forskellige institutioner i kommunen. Ressourcecentret etableres på den afdeling i distriktet, der har flest elever.
Harmonisering af fritidshjems-, SFO-, klub- og SFO II-området I størstedelen af Slagelse Kommune tilbydes elever i 0. – 3./4. klasse plads i SFO. I Slotsbjergby, Sørbymagle, Flakkebjerg og Dalmose tilbydes elever i denne aldersgruppe dog plads i fritidshjem. Fritidshjemmene er hver især del af en integreret institution med børn fra 3 år til og med 4. klasse. Til institutionerne er tilknyttet en fritidsklub til elever i 5. – 6. klasse. Den brede målgruppe bevirker, at det er forholdsvis store enheder, som er faglige og økonomiske bæredygtige. Der kan jf lovgivningen opkræves forskellig procentdel i forældrebetaling i henholdsvis SFO, SFO II, fritidshjem og klub. (se bilag ’Harmonisering af fritidshjem, klub, SFO og SFO II’)
For at harmonisere området anbefales det, at fritidshjemmene i Flakkebjerg og Dalmose omlægges til SFO. I forlængelse heraf anbefales også, at klubdelene i de to områder omlægges til SFO II.
I Slots Bjergby og Sørbymagle anbefales det, at spørgsmålet om harmonisering inddrages i den kommende turnusanalyse på dagtilbudsområdet.
Klubdelen for 4. kl. afventer ligeledes turnusanalysen på dagtilbudsområdet.
Konsekvenser ved omlægning Omlægningen bevirker, at de resterende enheder (børnehavedelen) har begrænset størrelse, mindre mulighed for pædagogisk interaktion mellem aldersgrupperne og mindre faglig spændvidde mellem det pædagogiske personale.
For at imødegå dette anbefales det at sammenlægge institutionerne Oasen/Spiren, Humlebien og Flakkebjerg til én integreret 0-6 års institution. Den fysiske afstand mellem de tre institutioner er begrænset, og én institution vil kunne betjene det samlede område "Flakkebjerg/Dalmose". Sammenlægningen vil skabe mulighed for, at én af de nuværende ledere på de berørte virksomheder kan tilbydes stillingen som SFO-leder. Der vil i så fald være en ekstra ressourcetildeling til ledelse af begrænset størrelse.
Timetildelingen er den samme for fritidshjem og klub, som den på nuværende tidspunkt er i SFO-regi. De pædagogiske timer kan således overføres til SFO.
De afledte anlægsudgifter ved sammenlægning, udbygning og omklassificering af institutionerne, som ovenfor beskrevet vil forudsætte en vurdering af anlægsbehov.
Tids- og procesplan i forhold til implementering Center for Skole har udarbejdet en tids- og procesplan i forhold til implementeringsfasen, hvor der vil være fokus på:
· Udvikling og organisering af videnscenter og ressourcecentrene · Organisering af ledelsesstruktur samt administrative fællesskaber · Personalehåndtering i forhold til omplacering af medarbejdere · Fusionsproces · Transport og trafiksikkerhed · Indsatsen overfor tosprogede elever
Indstilling Skolechefen indstiller, at Børn- og Ungeudvalget anbefaler overfor Byrådet,
at forslagene vedr. ny skolestruktur sendes i offentlig høring at oplæg til styrelsesvedtægt for skoleområdet i Slagelse Kommune sendes i høring hos skolebestyrelser, dagtilbudsbestyrelser og MED-udvalg at der søges dispensation i Undervisningsministeriet – Folkeskolelovens § 42 vedr. afholdelse af indirekte valg, således at formændene for afdelingsrådene er ”fødte” forældrerepræsentanter i skolebestyrelsen.
Bilag
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Indsat af webmaster den 25. november 2010 og opdateret med presseklip den 26. november 2010. Tekstrettelser den 28.11.2010. |
Her kommer en dugfrisk fotoreportage
fra dialogmødet i Tårnborg Hallen
mandag den 1. november 2010
(Jeg uddyber teksten lidt senere, men nu ville jeg have billederne på - webmaster den 1.11.2010 - jeg har lavet lidt rettelser her den 2.11.2010 og indsat 3 læserbreve, der er dagsaktuelle)
ERFARE - FORUDSE - HANDLE
Hermed fremsendes opsamling af referater fra Børn- og Ungeudvalgets dialogmøder vedr. ny skolestruktur, der blev afholdt sidst i oktober måned.
Børn- og Ungeudvalget, Center for Skole og Center for Dagtilbud takker for jeres konstruktive input og gode drøftelser, og ser frem til at arbejde med nogle af de konkrete forslag der blev fremlagt på møderne.
Børn- og Ungeudvalget inviterer herved alle interesserede til borgermøde den 6. december 2010 kl. 19.00 i Antvorskovhallen.
Her vil det endelige oplæg, som Byrådet har besluttet at sende i høring, blive præsenteret.
På vegne af Børn- og Ungeudvalget takker vi for nogle gode dialogmøder, og ser frem til at se jer igen til borgermødet den 6. december.
|
Spørgsmål fra dialogmøder vedr. ny skolestruktur.pdf
|
|
Indsat af webmaster mandag den 8. november 2010
Her i forgrunden ved bordet ser vi Charlotte Dyrbye Paulsen,
der er gift med vort lokale folketingsmedlem for Socialdemokraterne John Dyrbye Paulsen.
Charlotte har tidligere været medlem af Korsør Byråd.
I det daglige er Charlotte viceskoleleder på Flakkebjerg skole, hun er tidligere skolelærer og det var hun i mange år.
Broskolen, Korsør:
Charlotte Paulsen, viceskoleleder pr. 1/9 2010. Charlotte kommer fra en
stilling som skoleleder på Flakkebjerg skole.
Den nydelige herre i baggrunden med papiret i hånden er skoleinspektøren på Tårnborg skole.
Deltagerne har placeret sig på må og få ved bordene.
Der er stillet kaffe og the og lidt småkager og frugt frem. Man kan sodavand m.v. ved et bord.
Velfærdsdirektør Lisbeth Mogensen er ved at fordele "brikker" på bordene.
Mødet afvikles som dialog mellem deltagerne ved de enkelte borde og man skal drøfte det emne brikken viser.
Det er tilladt af flytte bord og løbe rundt og blande sig.
Det benytter jeg mig af og så får jeg også tid til, at få sidste nyt fra byrådsmedlemmerne, hvoraf jeg kender de fleste og har gjort det gennem mange år.
Her sidder vor forenings kasserer Laust Nissen.
Vi sad lidt uheldigt fordi stort alle deltagerne ved dette bord kom fra Korsør og var ude for at "forsvare" Broskolen (tidligere Birkemoseskolen).
Jeg fik en længere drøftelse med herren, der sidder med armene over kors ved siden af Laust. Han var kommet for at forsvare Broskolen. Nu handlede drøftelserne ved bordet ikke om, at skulle forsvare noget, men om de fremtidige skoledistrikter. Han så lige som jeg intet problem i, at lægge skoledistrikterne for Baggesensskolen, Broskolen og Tårnborg skole sammen.
Vi ville gerne have siddet sammen med lokale tårnborgborgere. Der var ikke mange fordi der ikke var tale om et offentligt møde.
Alle var særskilt indbudte. Vor forening havde holdt bestyrelsesmøde i tirsdags.
Vor linje er soleklar - det her handler om økonomi og politik - vi er en upolitisk forening - hvilket ikke betyder, at vi ikke har holdninger og meninger.
Vor opgave er alene at varetage vort lokalområdes interesser og det forsøger vi efter bedste evne.
Den nybagte udvalgsformand for Børne- og ungeudvalget Ebbe Jens Ahlgren bød velkommen og sammen med kompetente personer fra forvaltningen fik deltagerne på overhead og i ord en summarisk gennemgang af problemstillingerne.
Nedenfor kommer et læserbrev Ebbe har skrevet.
Det var stort set det samme Ebbe fortalte indledningsvis på mødet.
Det gjorde han stille og roligt og meget pædagogisk.
Ebbe kommer fra Korsør og er tidligere politimand.
Stadig vor kasserer, som har sørget for kaffe til formanden.
En stor del af byrådspolitikerne var til stede og her bliver de præsenteret for forsamlingen.
Det her kører politisk i Børne- og ungeudvalget og i Økonomiudvalget - det er også byrådsmedlemmerne fra disse to udvalg der er mødt op.
Så kan vi gå i gang med drøftelserne - det foregik ved samtaler ved den enkelte borde og man kunne skifte bord.
Lige over for mig sad skoleinspektøren for Tårnborg skole.
Han mente at en ændring i vort skoledistrikt så det kom til at omfatte skolerne: Baggesenskolen, Broskolen og Tårnborg skole ville kunne redde situationen - herved fik vi et elevgrundlag på omkring 400 elever pr. skole og med en fælles ledelse for de 3 skoler, ville det efter hans mening kunne komme til at fungere.
På min forespørgsel kunne han oplyse at skoledistriktet i dag delte på Motalavej således, at nordsiden af vejen hørte til hos os og sydsiden til Broskolen. Vi har 353 elever på Tårnborg skole og vi har 11% tosprogede elever.
Under mødet fik jeg klaring på, at skoledistriktsmodellen med, at alle elever nord for motorvejen hos os skal til Vemmelev og alle syd for skal til Broskolen er taget af bordet.
Det var den skoledistriktsmodel vi gruede mest for.
Han kunne også fortælle at Broskolen manglende plads og faglokaler.
TÅRNBORG SKOLENYT Skolestruktur
| ||
Skolebestyrelsen
Per Hansen, Violvej 216, tlf. 58380967
| ||
Starten af dette skoleår har været præget af byrådets beslutning om, at den analyse skolevæsenet var genstand for i foråret, skulle medføre ændringer i strukturen.
Nu er budget 2011 vedtaget, og det ligger fast, at der skal ske ændringer. Men hvilke konkrete følger, det får for Tårnborg Skole, er endnu uvist.
|
| bl.a. repræsentanter for skole- og forældrebestyrelser,
Formålet med dialogmødet er at drøfte den nye skolestruktur, herunder nye skoledistriktsgrænser,
Velfærdsdirektøren vil på mødet informere om processen op imod
Alle forslag og input vil blive noteret til brug for det endelige oplæg til skolestruktur. |
Den nydelige dame yderst til venstre er Slagelse kommunes velfærdsdirektør Lisbeth Mogensen.
Lisbeth havde nok at se til - hun ledte mødet og skulle sørge for, at der blev taget notater ude ved bordene og at der blev afsluttet med en opsummering. "Det hele bliver renskrevet - der er lige et udvalgsmøde der skal overstås, men på mandag foreligger der skriftligt referat af det her møde gættes der på" sådan får jeg oplyst det af Lisbeth på forespørgsel.
Herren til venstre er skolebestyrelsesformanden for Tårnborg skole Per Hansen (Per har haft det "job" i 5 år - og fik det under kampen mod den tidligere skolebestyrelsesformand Per Andersen under turbulensen om overførsel af 200 elver fra Motalavejskvarteret til Tårnborg skole) og har selv 2 børn gående på Tårnborg skole. Han har drøftet problematikkerne med forældrebestyrelserne på Tårnborg skole. De har været nyvalg til forældrebestyrelserne så opgaven har ikke været helt nem.
Manden med computeren er en medarbejder fra forvaltningen - han hedder Benjamin og er lige kommanderet til at tage notater.
Laust sidder ved siden af og herren i den blå trøje er formanden for TIF - Dennis Christensen (han er lærer på Tårnborg skole) - de to er i øvrigt naboer.
Dennis kunne på forespørgsel fra mig oplyse, at skolens elever daglig anvender hallen og udendørsfaciliteterne.
Dennis var bekymret for, hvad en skolelukning kunne betyde for det lokale idrætsliv - ja, for hele vort lokale liv herude.
Der verserede et ubekræftet rygte ved bordet om, at hvis Tårnborg skole blev lukket og sat til salg - så stod Forlev friskole parat til at købe den.
Lige så ubekræftet var en oplysning om, at da man flyttede tosprogede elever fra Motalavej til Tårnborg skole i den gamle Korsør kommune, blev der tilgang af elever til Forlev friskole fra vort område.
Det blev nævnt at hovedparten af eleverne til Forlev friskole kommer fra vort område og Vemmelev området.
Her vor lokale mand Ib Larsen der sidder i byrådet for Socialistisk Folkeparti og Bjørn Olsen der sidder i byrådet for Dansk Folkeparti og er medlem af Børne- og ungeudvalget.
Bjørn kommer fra Korsør og har tidligere arbejdet som portør ved Korsør sygehus - i dag er han ansat ved DSB.
Ib Larsen er til dagligt lærer på Tårnborg skole og han kunne på forespørgsel oplyse, at han har en 7. klasse med 3 tosprogede elever og en 9. klasse i matematik med 2 tosprogede elever.
Han kan bestemt ikke se nogen problemer i tosprogede elever.
De er præcis lige som alle andre børn.
Ib mener i øvrigt ikke det er noget problem, at man skal op på 22 elever pr. klasse - hans ene klasse er på 21 elever og om der kom nogle stykker flere ville ikke på nogen måde udgøre noget problem.
For en lærer der er velforberedt og kan sine ting og som kan lide børn og at være sammen med dem, er der ingen problemer med et par flere elever i klassen.
Her har vi efter min ringe mening byrådets modigste politiker. Det er Jørgen Andersen. Jørgen sidder i Byrådet for Socialistisk Folkeparti.
Han har åbent turde sige, at han går ind for at man lukker flere skoler end de 2, der nu er i spil.
De nøgne kendsgerninger viser, at der er for mange skoler til for få elever.
De 16 byrådspolitikere - der skal nemlig 16 til et flertal - burde loyalt bakke op om den fælles beslutning.
Sådan er det bare ikke. Nogen holder lav profil.
Der er nogen - der lige skal mele deres lokale vælgertilslutning og derfor bliver så lange i spyttet.
Godt gået Jørgen!
Bemærk venligst, at her i Korsør-Posten får du Jørgens læserbrev i ikke censureret form.
I Sjællandske måtte man lige forkorte i det.
Jeg nåede lige at få hilst på de 2 byrådspolitikere fra partiet Venstre - Stén Knuth og Thomas Modell.
Det er Stén med "totten" og Thomas med "knolden".
På forespørgsel kunne de herrer oplyse, at vor lokale byrådspolitiker Troels Christensen var optaget af arbejde i Folketinget og derfor ikke kunne komme.
Vi havde ellers glædet os til at høre hans input til det skolepolitiske område.
"skær ind til benet i ét hug"
og
"lav en principbeslutning
om en max. procentdel
af tosprogede elever på hver skole"
Her en læserbrevsskrivent med noget på hjerte.
Det er dejligt, at der er en lærer der tør tage bladet fra munden og tør fremsætte særdeles relevante synspunkter.
Gid der var flere der turde træde frem - det er vel lærerne der ved bedst, hvor skoen trykker.
Under mødet fik vi faktisk - fra sædvanligvis særdeles velunderrettet kilde (sådan nogle har vi heldigvis, men vi røber ikke vore kilder) - nys om, at man fra administrativ og politisk side overvejede, at lukke Nørrevangsskolen i Slagelse Nordby.
Hensigten var at få spredt de tosprogede elever ud på flere skoler.
Kvinden med lilla tørklæde er Slagelse kommunes velfærdsdirektør Lisbeth Mogensen - hun ledede og styrede mødet særdeles kompetent. Hun piskede rundt fra bord til bord og "hundsede" med sine medarbejdere, for at holde det hele i gang.
Jeg tror Ib Larsen får sig en lille lur hængende på stolene.
Han påstod han hørte efter hvad, der blev sagt.
Han lytter bedst med lukkede øjne, siger han.
Vi erfarede under mødet - fra sædvanligvis særdeles velunderrettet kilde (det er der vi får al sladderen fra), at selv dele af oppositionen ikke kunne begribe, at man skulle frede Flakkebjerg skole og sætte et udviklingsprojekt i gang.
Noget tyder på, at en politiker - der er bange for at miste sin lokale vælgertilslutning i Hashøj området - har kunnet "trumfe det her igennem".
Den idé der ligger bag, kunne man jo med lige så god ret gennemføre i hele kommunen - her kunne man jo også gennemtænke hele aldersgruppen 0 til 18 år.
Utroligt - at det ikke blev nævnt på det her dialogmøde.
Man vil lukke skoler og bygge en ny i Slots Bjergby til 57 millioner kroner.
Vor forenings bestyrelse kommer til at høre om det på et møde i Gimlinge på Lørdag.
Mødet afsluttes - den 6. december 2010 træffer byrådet den endelige afgørelse om den fremtidige skolestruktur og om hvilke skoler der skal nedlægges. 75 skolelærere står til fyring - det kan blive en trist jul for nogle.
Lad os håbe det bedste og vente det værste ...
Vor forenings input på mødet var, at vi gjorde opmærksom på, at der for enden af Mælkevej og nord for Frølundevej - i den nye kommuneplan - er udlagt 2 store områder til boligbyggeri.
Her regnes med at kunne opføres op til 400 boliger. Syd for Vemmelev by er ligeledes udlagt områder til boligbyggeri også op omkring 400 boliger.
Vi har i dag 353 elever på Tårnborg skole. 11% procent heraf - det vil sige omkring 39 elever - kommer fra området på nordsiden af Motalavej.
Elever fra vort område er med andre ord omkring 314 elever.
Vi har omkring 900 - 1100 boliger i dag i vort område. Omkring 600 i selve det område vi kalder Svenstrup. (Tallet har vi fra TIF - vi får af og til delt noget ud sammen med deres blad. De skal have ca. 1150 eksemplarer).
Ganske vist har vi i dag masser af ledige lejeboliger i Korsør og at få solgt en ejendom kan tage op til næsten et år i vort område.
Hvem kunne forudse, at det ville se sådan ud for 5 år siden?
Hvem kan forudse, hvordan det vil se ud om 5 år - eller om 8?
400 nye boliger og 400 nye familier må vel kunne generere noget "skoleinput".
Præcis det samme er tilfældet i Vemmelev.
Det kan godt være antallet af nye boliger bliver mindre. Det afhænger af hvem der køber arealerne og hvordan der udstykkes og hvad der bygges.
Vort område er for en stor dels vedkommende et såkaldt "sølvbryllupskvarter", men folk bliver ældre og dør og nye flytter til - med børn i den skolepligtige alder.
Vi har understreget, at vi kan komme i den situation - at Tårnborg skole kan fyldes helt op med elever, inden vi når frem til år 2018. Målet er jo en skole med 500 elever
Det ville være tåbeligt - at lukke en skole - der er nyistandsat og som har de fornødne faglokaler og som er integreret med Tårnborghallen.
Tårnborg skole har også en velfungerende SFO og en Ungdoms- og juniorklub.
Vi har også gjort opmærksom på, at det vil være en særdeles dårlig idé, at skære skoledistriktet over på langs i en del nord for motorvejen og en del syd for.
Hvorfor nu det? Ganske enkelt fordi skolebørn finder sine kammerater i deres nærområde og knytter kontakter uden for skoletiden med klassekammerater i nærområdet.
Man går i skole sammen, har gået i børnehave sammen, går i SFO sammen, går til idræt sammen, går til spejder sammen, går i ungdomsklubben sammen, får sine kærester ... og så videre.
Et område - der hører naturligt sammen - bør ikke deles.
Trivsel er - at man kan knytte sociale kontakter i det område, hvor man bor og lever.
Skoleinspektøren på Tårnborg skole kunne dog berolige os med hensyn til det sidste, at den plan er taget af bordet igen - det var bare en streg, der var trukket ved et skrivebord uden den større refleksion.
Endelig understregede vi, at tosprogede elever på Tårnborg skole ikke udgør noget problem - tværtimod er Tårnborg skole blevet multikulturel - det er godt for integrationen.
Det er vi stolte over.
Det er et plus at lære, at vi mennesker i bund og grund er ganske ens med de samme sorger og glæder og bekymringer - uanset om vi har forskellig etnisk oprindelse.
Vi fik også nævnt, at da vi har et skolebibliotek på Tårnborg skole - så kunne det vel udvides til en biblioteksfilial.
Vi så også gerne, at der blev aftenskoleundervisning på skolen og skulle der være et par ledige lokaler, så kunne det jo være rart med et samlingssted for områdets beboere.
Det kunne være lokalrådsmøder, ældreklub eller foreningsliv. Vi har jo ikke noget medborgerhus eller noget gratis samlingssted i vort område.
På bestyrelsens vegne
Poul Otto Seidel
formand
Regeringen vil slippe folkeskolen friRegeringen vil i sit folkeskoleudspil lade den enkelte kommune og skole bestemme, hvor meget holddeling, der skal være i undervisningen
|
Måske skal de små elever deles op efter læseevne, og måske skal de store undervises sammen alt efter, om de skal i gymnasiet eller vil være håndværkere. Det vil regeringen ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten lade være fuldstændig op til den enkelte kommune og den enkelte skole. Indsat af webmaster den 14. november 2010 |
Indsat af webmaster den 14. november 2010. Vi er ikke overraskede - vore sædvanligvis velunderrettede kilder løber ikke med halve vinde.
Nu er overskriften nok lige lidt for tidligt ude. Man skal jo først træffe en endelig afgørelse i byrådet og mon ikke SF vil spørge hvorfor, man ikke kan indgå en aftale med Socialdemokraterne, som de så løber fra. Ro på - nu må vi se hvad morgendagen bringer.
Indsat af webmaster den 26. oktober 2010 |
Indsat af webmaster den 26. oktober 2010 |
BAGGRUNDSORIENTERING
HER ER EN MASSE STOF
SÅ DU KAN SÆTTE DIG IND I SAGERNE
DER ER OGSÅ EN FILM OM TÅRNBORG SKOLE
OG EN MASSE PRESSEKLIP
|
VOR FORENING - som jo også er et lokalråd ifølge vor forenings formålsparagraf - HAR FÅET EN INVITATION Mandag den 1. november kl. 19-21: Broskolen/Baggesen/Vemmelev/Tårnborg/Storebælt Mødested: Tårnborghallen Tjærebyvej 17, 4220 Korsør
Slagelse kommune står overfor omvæltende forandringer på skoleområdet Skoleområdet står overordnet set overfor en række udfordringer: · Faldende demografiudvikling · Økonomisk skævvridning mellem skolerne til de små skolers fordel · Sikring af faglig og økonomisk bæredygtighed på alle kommunens skoler · Uhensigtsmæssig incitamentsstruktur der er i modstrid med områdets politiske målsætninger omkring den inkluderende skole · Nuværende uhensigtsmæssige kapacitetsudnyttelse bliver forværret qua demografiprognose · Organiseringen mellem almen-specialområdet er uhensigtsmæssig · Mange elever henvises til specialpædagogisk bistand · Lærerarbejdstidsaftale hvor undervisning ikke er prioriteret
Hovedproblemstillingen er den, at elevtallet er stærkt faldende (der bliver færre og færre børn i den skolepligtige alder) og der er en betydelig overkapacitet på skolerne. Se blot på tallene her i tabellen nedenfor: DU KAN KLIKKE PÅ DE RØDE PRIKKER PÅ DET HER KORT - SÅ KOMMER DER OPLYSNINGER OP I ET NYT VINDUE OM HVER ENKELT SKOLE - HVIS JEG DA HAR FÅET LAGT DE RIGTIGE LINK IND. WEBMASTER
Vi skal også lige have de her friskoler i vort område med, når vi skal diskutere skolestruktur og skoledistrikter - den er ikke med på kortet ovenfor, men du kan bare klikke på billederne nedenfor, så får du også oplysninger om dem. Det skal også siges, at der i den nye kommuneplan er udlagt områder i den sydlige del af Vemmelev og i Svenstrup Nord (for enden af Mælkevej ved Hesselbjerg - med op til omkring 400 boliger) til nybyggeri. Det betyder, at på sigt kan man få behov for den uudnyttede skolekapacitet i Vemmelev og i Tårnborg. Vi er desværre ikke i besiddelse af prognoser for udviklingen i børnetallet, når de her faktorer tages med i billedet.
Socialdemokraterne og Socialistisk Folkeparti har indgået budgetforlig. Der forventes endeligt vedtaget ved 2. behandlingen mandag den 11. oktober 2010. (Det blev vedtaget, men der kom forskellige udmeldinger vedrørende skoleområdet. Nu starter der en høringsfase og først i december måned bliver noget endeligt afgjort om skolenedlæggelserne og skoledistrikternes fremtidige udseende. webmaster den 12.10.2010) Løsningsmodellen for besparelserne på skoleområdet tager udgangspunkt i den analyse, der er blevet udarbejdet af CAPACENT - her vælger man en tilpasset model C. Man arbejder med lukning af 2 skoler, men det kan sagtens ende op med flere. Det indebærer følgende: 1) Pengene følger nu eleven og ikke klassen (uanset elevantal i klassen) - det betyder at elevantallet i klasserne skal op på 24 (28) elever. I modsat skal de manglende penge gives fra en råderumspulje. Man vil ikke acceptere, at de skoler der har klasser med et elevtal så lavt som 12 får de samme penge pr. klasse som en klasse med 24 elever. Det nuværende system er en økonomisk forfordeling af de skoler, der ikke kan holde en rimelig klassekvotient. 2) Man forventer at kunne forhandle sig tilrette med lærerne om, at de omlægger arbejdstiden således, at de underviser 1 time mere om ugen. Det indebærer, at der skal aftales en ny lærertidsaftale. Lærerne i Slagelse kommune underviser i snit 614,5 timer om året. Man har sammenlignet med 5 sammenlignelige kommuner - her underviser lærerne 641,9 timer. Her er et potentiale på 27,4 timer pr. lærer pr. år. Det er da tankevækkende, at lærerne kun anvender omkring en tredjedel af den årlige arbejdstid til undervisning og samvær med eleverne. 3) Man forventer af afskedige 75 lærere. Det kunne ske ved at lade de ældste lærere fratræde først. 4) Man ændrer skoledistrikterne og gør dem større og kommer ned på 12 skoledistrikter måske 11 eller helt ned på 10. Vi har i dag 19 skoledistrikter. Herved kan man samle eleverne fra de større distrikter i større klasseenheder.
5) Man regner med at en skoleleder kan passe 2 mindre skoler ved at lave fælles ledelse og formentlig spare viceskoleinspektørerne væk. Her er det ikke alle skoler der er i spil - det er de mindre skoler i yderområderne, man vil indføre fælles ledelse på. 6) Man vil hjemtage elever fra de dyre specialklasser og føre dem tilbage til de normale klasser - det kaldes for inklusion i det der LINGO, som man elsker at udtrykke sig med i akademiske rapporter. Ved at styrke det faglige og pædagogiske niveau hos lærerne, vil man satse på, at man kan holde eleverne i klasserne til trods for, at der er tale om elever med specifikke indlæringsvanskeligheder og elever med udviklingsproblemer. Sådanne elever kan koste kommunen op til 450.000 kr. årligt, hvis de skal i specialskolerne. Omkring 40 til 50% af eleverne har indlæringsvanskeligheder - her kan efteruddannelse af lærerne, så de styrkes i at vide - hvordan man lærer børn noget, der har indlæringsvanskeligheder - have stor betydning. De faglige kompetencer er meget små og man "arbejder ofte i blinde" uden, at vide om den anvendte fremgangsmåde fører til resultater. Man kan tydeligt fornemme, at forligsparterne er ved at få kolde fødder. Forældreoprøret gør indtryk og man skulle jo gerne genvælges i sit hjemomåde. Således har Gruppeformanden for SF Jørgen Andersen allerede været ude med en melding om, at man nu lige pludselig ikke er enige omkring skolelukningerne i byrådsgruppen. Dette til trods for partimedlemmernes beslutning herom. Efter sigende er der tilsvarende uenigheder med hensyn til skolelukninger i den Socialdemokratiske byrådsgruppe. Lige så underligt er det, at Flakkebjerg Skole lige pludselig ikke skulle lukkes og at der skulle bygges en ny skole i Slots Bjergby/Hashøj Nordvest til 57 millioner kroner. Det siges at skyldes meget aktive lokale aktører. Man skal gennemtænke hele området de 0-18 årige i en samlet model, der skulle omfatte Flakkebjerg Skole, Hashøjskolen og Gerlev Idrætshøjskole. Det skulle være et udviklingsprojekt. Vi kan ikke finde et eneste ord om det, i noget dokument om skolerne. Det ser ud til at være kommet i spil under budgetforhandlingerne. Der er altså som sædvanlig lokalpolitik og studehandler i det her. Lad os nu se hvad det ender med. Kendsgerningen er den, at man har kørt med betydelig overkapacitet igennem flere år og med stadig faldende elevantal i klasserne. Det er også vigtigt, at fastslå at årsagen til at man må gå så drastisk til værks skyldes landets regering. Her er dikteret en "nulløsningsmodel" og da Slagelse kommune har haft voldsomme udgiftsstigninger på en række områder man ikke selv er herre over, er man nødt til at gennemføre regeringens nedskæringspolitik ellers straffes man med "dummebøder". Når dette er sagt - skal det dog straks siges, at man er nødt til at gennemføre disse strukturændringer og nogle burde allerede have været gennemført i de forgangne år. Det er uforsvarligt at lade stå til og blot lade pengene fosse ud af kommunekassen. Det burde oppositionen i byrådet være de første til at erkende. Der er som altid politik i sådanne sager og nogle kan score billige point ved at sige, at man ikke behøver at lukke skoler. Tro dem ikke. Man løser jo ikke skoleproblemerne ved at fyre folk i administrationen - det gør man kun ved at tage fat i fakta. Fakta er, at der er få elever til for mange skoler. Basta. Her kan du se hvor pengene til skoleområdet kommer fra - det er rigtig mange penge, der anvendes på skoleområdet og bare at køre uændret videre er rystende uansvarligt, når kommunen skal forsøge at få de begrænsede ressourcer til at række til.
570 millioner kroner er dog en sjat penge - ikke sandt! Det er muligt, at lade skoler stå halvtomme (en tid) - selv om det også koster penge, men antallet af elever pr. klasse må op på en højere klassekvotient. Om små skoler er bedre end store er der delte meninger om. Nogle børn føler sig trygge ved små enheder, men store skoler giver bedre muligheder for større sammenhænge og flere muligheder for sociale kontakter. Det ene er ikke bedre end det andet. Der er også mange forældre, der ikke kan tåle, at deres barn skal gå i en skole med for mange børn med en anden etnisk oprindelse end dansk og derfor vælger privatskolerne. Der er også mange forældre der vælger en privatskole, hvis skolevejen bliver for lang for deres barn. Det ville selvfølgelig være umådeligt trist, at se Tårnborg Skole lukke. Den hænger sammen med vor idrætshal og er en vital del af vort områdes liv og velfærd. For nogle år siden overførte man elever fra Storebæltsskolen og Broskolen (dengang hed den Birkemoseskolen). Det indebar lang skolevej for en række børn fra Halsskov til Tårnborg. Mange havde etnisk baggrund. Det gjorde Tårnborg skole til en multikulturel skole og det er den bestemt stolt af, at være i dag. Det lykkedes og lykkedes godt. Det skal også siges, at skolen er blevet renoveret og er i god vedligeholdelsesstand. Den er bygget af flere omgange. Endelig skal det også nævnes at den ligger i det åbne land omgivet af pragtfuld natur og det er en del skolens politik, at meget skal foregå udendørs. Det elsker elverne. Det bliver en sorgens dag for os herude, hvis den skal lukke - så derfor gælder det om at finde løsninger der kan bevare den fremover. Vi bliver også nødt til at tage mod ting, der er ikke er så spiselige, men hvor der er en vilje er der også en vej. Prøv blot at lægge det faktiske elevantal på alle skolerne sammen og læg elevkapaciteten på alle skolerne sammen. Divider det samlede faktiske elevantal med 24. Så får du tallet for hvor mange klasser der er brug for. Så kan du få et klart overblik, hvor mange skoler der ikke er brug og hvor mange lærere du kan fyre. Hertil skal du så regne med at elevantallet falder med 8 til 10% i de kommende år. Alle tallene har du ovenfor. Det er webmasters vurdering, at afgørelser skal træffes på faktuelle objektive kendsgerninger og ikke på følelser. Nu kan man ikke konsekvent fornægte det åndelige - det er selvfølgelig helt OK at nære kærlighed til sin lokale skole. ... og så lige en politisk kommentar - jeg kunne ikke dy mig og lidt sjov skal jeg da ha lov til (webmaster)
Her kan du læse den dokumentation der findes på området:
Skoleområdet"Folkeskolen i Slagelse Kommune er i god udvikling. Forbedrede resultater i læsetests og en markant stigning i afgangselevernes eksamensgennemsnit er dokumentation herpå. S og SF ønsker at fortsætte denne udvikling. Det nødvendiggør en ændring af den samlede skolestruktur. Derfor indledes nu en dialog med de involverede parter om at lukke Boeslunde Skole og Vestermose Skole og igangsætte et udviklingsprojekt for Flakkebjerg / Dalmose-området, hvor hele 0-18 års området indtænkes.
|
Kære Byråd, Skoleledere samt repræsentanter for skole- og forældrebestyrelser, Dagtilbudsledere, lokalråd, foreninger og faglige organisationer!
Hvis budgetforliget mellem S og SF bliver vedtaget på byrådsmødet den 11. oktober 2010, skal hele skoleområdet reorganiseres.
I inviteres derfor på forhånd til dialogmøde, med formål at drøfte den nye skolestruktur, såfremt budgetforliget bliver vedtaget.
Umiddelbart efter byrådsmødet den 11. oktober, vil dagsorden til dialogmødet med Dalmose/Flakkebjerg blive udsendt den 12.oktober. Dagsorden for de resterende møder vil senest blive udsendt fem hverdage før afholdelse.
Invitation er vedhæftet!
På vegne af Børn- og Ungeudvalget,
|
Center for Skole Skolechef Lena Lund Pedersen 30. september 2010 Side2/2
Invitation til dialogmøde om ny skole-struktur
Børne- og Ungeudvalget inviterer hermed til dialogmøde. Deltagerne er Byrådet, skoleledere samt repræsentanter for skole- og forældrebestyrelser, dagtilbudsledere, lokalråd, foreninger og faglige organisationer. Hvis budgetforliget mellem S og SF bliver vedtaget på byrådsmødet den 11. oktober 2010, skal hele skoleområdet reorganiseres.
Formålet med dialogmødet er at drøfte den nye skolestruktur, herunder nye skoledistriktsgrænser, landdistriktspolitik og fordeling af tosprogede elever.
Velfærdsdirektør Lisbeth Mogensen
Velfærdsdirektøren vil på mødet informere om processen op imod vedtagelse af den nye skolestruktur. Herefter vil der være drøftelse af, hvordan vi i fællesskab får det bedste ud af budgetvedtagelsen på skoleområdet. Alle forslag og input vil blive noteret til brug for det endelige oplæg til skolestruktur.
Vi slutter af med en fælles opsamling med tid til spørgsmål og debat.
Dialogmødet afholdes områdevist for følgende skoledistrikter: Torsdag den 14. oktober kl. 19-21: Flakkebjerg/Dalmose Mødested: Dalmosehallen Stationsvej 53, 4261 Dalmose Mandag den 25. oktober kl. 19-21: Hashøj/Hvilebjerg/Antvorskov Mødested: Antvorskov Skole Sejerøvej 1, 4200 Slagelse Tirsdag den 26. oktober kl. 19-21: Eggeslevmagle/Kirkeskov/ Agersø/Skælskør/Boeslunde/ Attekærgård Mødested: Eggeslevmagle Skole, Fællessalen Skolevej 8, 4230 Skælskør Onsdag den 27. oktober kl.19-21: Stillinge/Marievang/Nørrevang Mødested: Marievangsskolen, idrætssalen Holmstrupvej 7, 4200 Slagelse Mandag den 1. november kl.16.30-18.30: Nymark/Vestermose/Søndermark/Havrebjerg Mødested: Antvorskovhallen, Hal B Sejerøvej 1, 4200 Slagelse
Mandag den 1. november kl. 19-21: Broskolen/Baggesen/Vemmelev/Tårnborg/Storebælt Mødested: Tårnborghallen Tjærebyvej 17, 4220 Korsør
På vegne af Børn- og Ungeudvalget, Venlig hilsen Center for Skole
|
Indsat den 6. oktober 2010 af webmaster opdateret den 7. oktober 2010 --- ATTER OPDATERET DEN 9. OKTOBER 2010 MED PRESSEKLIP - DET HAR TAGET WEBMASTER TIMER, AT FÅ DER HER KLISTRET OP OG FÅ DET SCANNET OG BILLEDBEHANDLET ... VI FØLGER HELE TIDEN OP NÅR VI HAR NOGET AFGØRENDE NYT
|
PRESSEKLIP - JA, MAN SKULLE TRO VI LÅ LIGE MIDT I EN KOMMUNAL VALGKAMP, NÅR MAN SER ANNONCERNE FRA OPPOSITIONEN. V-K-O ER BEGYNDT AT INDRYKKE "VALGANNONCER". NU ER DET SÅDAN I POLITIK, AT PÅ "BORGEN" HANDLER DET OM AT KUNNE TÆLLE TIL 90 OG I SLAGELSE KOMMUNE TIL 16 - PUNKTUM.
|
Mandag den 11. oktober 2010 går det løs i Slagelse Byråd. Det er 2. behandlingen af budgettet det handler om. Ved 1. behandlingen var mødt et hav af forældre og børn op til byrådsmødet. Alle tilhørerne stod op langs væggene og en del politikere måtte tage børn på skødet. Det er kommet meldinger om store demonstrationer.
|
Ja, den udmelding må man tage med et gran salt. Det første borgermøde afholdes først den 6. december 2010. Borgerne får ikke lov til at møde op til de andre møder. Man skal ikke lade sig narre. Der er regler i lovgivningen om hvordan en skolelukning skal gennemføres med høringer og tidsfrister - det samme gælder ændringer af skoledistrikter - her er en 8 ugers høringsfrist. Det hele skal være igennem alle procedurerne inden den 1. marts 2011, hvis det skal have virkning for det kommende skoleår. Så det her er bare et led i proceduren.
Et glimrende initiativ - fordi man her gør noget aktivt og konstruktivt for at finde en løsning. Ikke noget med demonstrationer og læsebrevsstorme fra et borgerligt læserbrevsteam og grædende børn og hundehvalpe og skilte og balloner. De to kvinder mener dog man skal spare 15% på Centraladministrationen og mener dette kan ske ved omlægning af arbejdsrutiner og optimering af arbejdsgange. Det er noget af en udmelding, at man skal fyre omkring 15% af det administrative personale. Der er 8.000 medarbejdere ansat i kommunen, så der er jo nogen at tage af - de er nu ikke alle ansat i administrationen. Underligt at man vil bevare de små skoler, ved at fyre personale i administrationen. Spareforslagene lider af den kvalitetsmæssige mangel, at de ikke er operative (til at styre efter) - det er kun politiske slagord. Mange af forslagene er dog allerede nævnt i turnusanalysen. Den største mangel ved forslagene er, at man ikke får løst problemet med for mange skoler til for få børn. Det er jo kerneproblemstillingen. Det er lige så vigtigt at samle eleverne på tilstrækkeligt store skoler, så man har mulighed for at give børnene undervisning af specialskolelærere i visse fag. Deres spareforslag om administrationen ligner præcis det som V-K-O også meldte ud til budgetforhandlingerne. Det kan man tage hatten af for - og man kan konstatere, at den lukningstruede Flakkebjerg Skole er taget af "dødslisten". Ja, selvfølgelig må borgerne det - i sær hvis de mener præcis det samme som en selv - hvilke løsningsforslag er du selv kommet med på Skoleområdet? Det at man vil samle administrationen i Slagelse og fyre folk i samme administration, så man kan få penge til at forsætte på skoleområdet uden nødvendige tilpasninger til elevantal og antal skoler er jo i bund og grund uforsvarligt. Gælder det bare om at tækkes folk - så man kan skaffe sig imaget som "de gode" og de andre som "de onde"?
? Det glæder os at vor lokale skolebestyrelse kender sin besøgelsestid. En mængde forældre sidder i de enkelte klassers forældreråd - det er rigtig mange mennesker, Vi glæder os til at høre deres udmeldinger.
Rart at få fastslået at V-K-O løj om de sammenbrudte forhandlinger.
Vor lokale skolebestyrelsesformand Per Barkman Hansen er ude med riven. Han har selvfølgelig ret i, at det er for galt at forældrene og andre ikke bliver inddraget i processen. Hvad er man bange for? Ja, der kommer en masse møder - hvad tror du der kommer ud af det? Nu er Ebbe som ny udvalgsformand rigtig kommet på øretævernes holdeplads, men han får 172.935 kr. for det om året. Oveni får han så 64.827 kr. for at sidde i byrådet og endelig 23.040 kr. for at være medlem af Handicap- og Socialpsykiatriudvalget. Så må han til gengæld stille op til hele den her møderække og svare på spørgsmål.
Her er regeringens egne konklusioner efter 360 graders eftersynet. Er det ikke mærkeligt, at borgerlige politikere i Slagelse Byråd er klogere og mener noget andet end på "Borgen" - ja, vi spørger bare.
Vore lokale folk Per Hansen, Henrik Olsbro og Henrik Kjærside (som alle kender som drivkraften bag Tårnborg Revyen) var tidligt ude og påpege det væsentlige i sagen. Tårnborg Skole er i bygningsareal kommunens største med omkring 5.500 etagekvadratmeter - grunden skolen ligger på er også den største skolegrund på hele 98 tønder land og så hænger skolen sammen med idrætshallen og de øvrige idrætsanlæg - det er nemlig sammentænkt. Er det ikke tankevækkende, at hvis vi ikke havde en privatskole i vort lokalområde i Forlev - så manglede vi ikke elever på vor kommuneskole. Det er også fint, at vi lige får omtalt Solgården som absolut skulle sælges og nu henligger som en bygning i forfald. Det er et trist syn - det var tidligere plejehjem med den skønneste udsigt fra værelserne du kan tænke dig. Nu er den øde og tom.
|
MIDT I HELE "VALGKAMPEN" HAR VOR LOKALE MAND TROELS CHRISTENSEN, DER ER MEDLEM AF FOLKETINGET, SLAGELSE BYRÅD OG SELVFØLGELIG VOR FORENING - FÅET DEN IDÉ AT BYRÅDSMØDERNE SKAL INDLEDES MED EN SANG. DET ER VI SIKRE PÅ, AT DER KAN BLIVE MEGET SPAS UD AF. HVAD MED "DEJLIG ER DEN HIMMEL BLÅ" ELLER "SOLEN ER SÅ RØD MOR"? NU SKAL DER INDKØBES SANGBØGER OG SÅ GÅR DET PÅ SKIFT MELLEM BYRÅDSMEDLEMMERNE AT VÆLGE EN SANG. MON TROELS GIVER MUSIKLEDSAGELSE PÅ SIT LÆKRE ORGEL. DET ER DA ET FESTLIGT PÅFUND. Han er i øvrigt nygift den gode Troels - det er ikke sladder - det har stået i avisen.
|
Har du en kommentar til os så klik her og skriv løs - vi vil gerne høre din mening og dine kommentarer. Vi vil også meget gerne bringe dit debatindlæg her på hjemmesiden.
Bare klik her på: F E E D B A C K
|
Det er da herligt at se hvad der foregår inde bag murerne. Jeg har klippet et par billeder fra filmen - eller videoen som sådan noget hedder i dag. Det er for at du lige kan få en smagsprøve. Webmaster den 28. september 2010
|
SKOLESTRUKTUR - MED NYE ØJNE | |||
Det kan nogen gange være glimrende, at nye øjne ser på en ting.
To kvinder:
Sinnet Thuren Bødewadt & Lisbeth Aaskov Dybbro
har set på de analyser der er lavet på skoleområdet og som danner baggrund for de skolelukninger og besparelser på skoleområdet, som der er lagt op til.
Det er dygtigt gjort og pludselig er der helt andre bolde i spil.
Bare en lille ting, som at få ændret på lærernes undervisningstid - det er nemlig sådan at lærerne har en meget gunstig aftale, der medfører at de bruger langt kortere tid på undervisning sammenlignet med andre kommuner - den ugentlige arbejdstid er den samme, men i Slagelse bruger lærerne ikke så megen tid til undervisning som til andre ting (forberedelse, opgaveretning, forældrekontakt). Vidste du at en lærer i snit kun underviser i omkring en tredjedel af sin årlige arbejdstid.
Ved blot at lade lærerne undervise en time mere om ugen kan spares omkring 11 millioner kroner. Ikke engang lærerne kan argumentere for den uholdbare situation, som den er i dag.
De vil også udfase de ældre lærere ved naturlig afgang - så lærerstaben bliver tilpasset elevtallet. De mener også lærerne kan påtage sig rollen som vikarer for syge lærere.
De to kvikke kvinder viser også hvilke fordele man får ved en anden skolestruktur: Alle skoler skal have 1. til 6 klasser og alle 7. klasser og opefter samles på 4 skoler. 2 i Slagelse og en 1 i Skælskør og 1 i Korsør.
Ved en ændret skolestruktur kan der være fællesledelse for 2 skoler.
Der er knaldgode idéer til hvordan man sammentænker skolefunktionen med andre funktioner i lokalsamfundet.
Du bør give dig tid til at se det igennem. Det kan være forudsætningen for, at vi også kan bevare vor skole her i Tårnborg.
Læs ved at klikke nedenfor - så kommer dokumentet op i et nyt vindue.
Indsat af webmaster den 6. september 2010
| |||
Skolestruktur - med nye oejne v2.pdf
Her kommer lige et udpluk - det er nok værd at læse
En skolestruktur med nye øjne
Bestående af :•En ny skolestruktur med tværgående løsninger, som styrker små enheder. •Lokalskolerne som kraftcentre. •Fokus på skolernes normering, lærernes arbejdstilrettelæggelse og vikarforbrug, idet budgetter for skoleområdet i Slagelse Kommune indikerer, at 80 % af budgettet går til lønninger. •Besparelser på 2 % på hver skole. •Anlægsudgifter kommer på niveau med K5 kommuner. • Besparelser på 15% i centraladministrationen.
En ny skolestruktur -i Slagelse Kommune Bestående af en opdeling af skolerne i •Lokalskoler (0.-6. klasse) •Fagskoler (7. -9. klasse)
Fagskoler (7. –9. klasse) •Fagskolerne har udelukkende elever i 7. –9. klasse fra alle kommunens lokalskoler. •Der etableres 4 fagskoler, som placeres i de tre store byer (1 skole i Skælskør og Korsør, og 2 skoler i Slagelse). •Store fagmiljøer for faglærere og elever. •Samling af eleverne på et tidspunkt, hvor de har behov og får glæde af de store miljøer, og der kan samtidig opnås en god spredning af eleverne. •Forbedre overgang til ungdoms-og erhvervsuddannelser. • Forbedre samarbejdet mellem skoler, ungdoms-og erhvervsuddannelser.
Lokalskoler (0.-6. klasse) •Alle lokalskoler bevares, men der skal på alle skoler være 0.-6. klasse. Det er en gevinst både for elever og lokalsamfund. •Eleverne får de trygge og overskuelige rammer med velkendte kammerater og voksne, som netop tilbydes på lokalskolerne, og som forskning viser, at børn i 0.-6. klasse har behov for. Det giver tryghed og trivsel, som er en forudsætning for børns læring og indlæring. Lokalskolerne findes også i de større byer, således at børn også her får de samme gevinster, hvilket kan fremme integrationen. •Lokalsamfundene beholder lokalskolerne –deres kraftcentre. • Lokalskolerne får ledelse og fagmiljøer på tværs af skolerne. Vores forslag er fællesledelser på skolerne to og to.
Lokalskolerne som kraftcentre Lokalskolerne er andet end blot skole og kan eksempelvis benyttes i kombination eller som •Folkebibliotek •Dagplejepasning (Legestue og institutioner) •Børnehave og SFO •Borgerservice •Ældrecenter •Familierådgivning •Idræts-, fritids-og kulturcenter •Ungdomsklub-og skole •Musikskole •Folkeoplysning •Medborgerhus – samlingssted •Turistkontor Det er kun fantasien, som sætter grænser…………………
Sidegevinster -lokalskolerne som kraftcentre
• Optimale rammer for brobygning mellem dagpleje, vuggestue, børnehave, skole og SFO.•Tæt samarbejde mellem dagtilbud – f. eks emneuger mellem børnehave og skole. •Tæt samarbejde mellem dagtilbud/skole og familieafdeling, idet rådgivere placeres lokalt. •Fælles forældremøder –helhed for børn, medarbejdere og forældre. •Samarbejde mellem institutioner, skole, SFO og idrætsforeninger og sportsklubber. •Lektiehjælp forestået af frivillige. •Skolevenskaber mellem elever og ældre medborgere. • SMS og PC-kurser for ældre med unge undervisere.
Lokalsamfundet som aktiv medspiller
• Borgergrupper, beboerforeninger og lokale organisationer i lokalsamfundet inddrages i udnyttelse af lokalskolerne som kraftcentre, så hvert samfund får egne unikke modeller, der passer til hver enkelt område.Herved styrkes mangfoldigheden, borgerne får medarbejderskab og kreative ideer udfoldes. • Kommunen skaber rammerne – lokalsamfundet fylder dem ud.
Hvorfor en alternativ turnusanalyse?
FORDI vi er nogle borgere i Slagelse Kommune, som finder, at de foreslåede skolelukninger i Slagelse Kommune hverken på den korte eller lange bane vil medføre de estimerede besparelser. FORDI vi vil have en bedre målopfyldelse med lavere ressourcer. Vi vil derfor, inspireret af et borgeroplæg fra Guldborgsund, og vores egne effektiviserings erfaringer, gerne give vores bud på en alternativ turnusanalyse. Med venlig hilsen Sinnet Thuren Bødewadt & Lisbeth Aaskov Dybbro
|
Jeg faldt over denne hjemmeside og fandt især fotoalbummet morsomt og spændende. Der er både en Juniorklub og en Ungdomsklub. |
Skolestruktur - budget 2011Ebbe Jens Ahlgren, formand børne- og ungeudvalget (Socialdemokraterne) Her er den spritnye Socialdemokratiske udvalgsformand for børne- og ungeudvalget hvorunder skoleområdet sorterer, Ebbe Jens Ahlgren. Ebbe kommer fra Korsør og er forhenværende politimand. Efter samarbejdsvanskeligheder mellem udvalgsmedlemmet Johnny Persson fra Venstre og udvalgsformanden Steen Olsen fra Socialdemokratiet, har socialdemokraterne accepteret at Steen måtte trække sig og lade Ebbe komme til. Det er i sig selv en sag, fordi Ebbe er gået mod sine egne og har sikret sig formandsposten til en årlig gage på 172.000 kr. Det er godt gået, som nyt medlem af Slagelse byråd med beskedne 270 personlige stemmer. Han har dog sikret sig pladsen ved et seriøst målrettet lokalt engagement, som vælgerne har belønnet. Hans force er dog færdselssikkerhed og indsigt i mange problemstillinger fra sit politiarbejde. Steen er nok selv årsag til, at det er kommet så langt. Det bliver Ebbe der i første omgang skal lede forhandlingerne omkring budget 2011 på skoleområdet. Det kan gå hen og blive øretævernes holdeplads. Det er næppe sandsynligt, at oppositionen freder ham. Han er personligt gode venner med venstres Johnny Persson, der også har plads i udvalget. Dette er formentlig direkte årsagen til, at Ebbe kunne komme i spil - det er tænkeligt at Ebbe har truet med at forlade socialdemokratiet og tilslutte sig venstre - vi ved det ikke, men noget voldsomt dramatisk må have været kastet ind i ringen, for at den socialdemokratiske byrådsgruppe og partiforeningernes fællesledelse har accepteret en sådan løsning. Det giver måske lidt ro i første runde. Ved formandsskiftet har man dog fået "lukket luften" ud af venstres og dansk folkepartis kritik. Vi håber han kan løfte opgaven og vor forening ønsker ham lykke og held med opgaven.
ForanalysenForanalysen blev udarbejdet i slutningen af 2009 / i starten af 2010 og danner baggrund for selve hovedanalysen af turnusanalysen. Se foranalysen i pdf-format (nyt vindue) Dialogmøde 8. maj 2010 i StorbæltshallenDen 8. maj holdt Børn- og Ungeudvalget, som led i budgetprocessen, et dialogmøde med formændene for brugerbestyrelserne og virksomhedsledernes på dagtilbuds-, skole-, børn-, unge- og familieområderne. Det overordnede formål med dialogmødet var, at udvalget kunne indsamle synspunkter og holdninger og indgå i dialog med virksomhederne på området i en tidlig fase af budgetprocessen. Dialogmøde 8. maj 2010
Oversigten bliver løbende suppleret med analyser og informationer efterhånden som processen skrider frem. Flere oplysningerHvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Projekt og Analyse Sidst opdateret 8. juni 2010 De ovenfor viste 3 illustrationer giver dig lige et lyn overblik over problemstillingen. Du bør se specielt foranalysen - når du har læst den, så ved du meget meget mere end du gør nu; og så kan du deltage på kvalificeret vis i debatten. Det er halvtomme skoler og faldende børnetal, der er problemet og det kan man ikke politisere sig ud af - selv om nogle byrådspolitikere ikke har opdaget virkeligheden. Nu er det med at finde løsningerne, som de fleste kan leve med; og som giver de bedste muligheder for de skolesøgende børn. Her hos os er det Tårnborg skole, der er i spil. En løsning kunne måske være, at anvende en del af skolen til andre formål. Der er nu du skal tænke kreativt og finde løsninger og muligheder. Fra konsulentfirmaet capacent er der kommet 2 skolestrukturmodeller som forslag. Det er bestemt en vanskelig situation. For os her i Tårnborg kan vi se at prognoserne viser, at elevantallet på Tårnborg skole vil falde med over 27%, når vi ser frem til år 2018. Det kan i øvrigt undre, at den problemstilling først rejses nu. Problemerne er jo ikke jo kommet "på en studs". Sidste år var kommunevalgår og der bringer man traditionen tro ikke den slags problemer frem i dagens lys.
|